"Ik wil mijn medewerkers hoop en fierheid geven, kansen aanbieden om nieuwe paden te verkennen."

Bedrijfsbeheer

De CEO van Bpost staat voor belangrijke uitdagingen. De achteruitgang van het binnenlandse postverkeer versnelt, en zelfs verhogingen van de postzegelprijs stuitten op een ‘njet’ van de toezichthouder. Wat kan Bpost voor kmo’s betekenen? In het Muntcentrum in hartje Brussel polsten we CEO Koen Van Gerven hierover op het hoofdkantoor.

KMOinsider: Bpost grossiert in overnames. Waarom zoveel overnames aan dat hoge tempo? Ontwikkelt Bpost die knowhow en expertise dan niet intern?

Koen Van Gerven (KVG): “We leven in een wereld die snel verandert en de kernbusiness van Bpost staat onder druk door de digitalisering. Maar we willen en wensen de ‘last mile’ tot aan de klant  behouden en uit te diepen met nieuwe mogelijkheden, waarvoor we schaalgrootte nodig hebben en nieuwe competenties. Alles zelf ontwikkelen zou ons in snelheid nemen. Dynagroup en Landmark Global zijn twee voorbeelden van overnames die aantonen dat je hogere marges kan bekomen door alle componenten van een waardeketen te koppelen.”

Het pakjesverkeer leidt soms tot merkwaardige evoluties. Zo is er een Tiense bakker die brood online laat bestellen en vervolgens laat leveren via Bpost. Is dat op den duur nog rendabel voor Bpost?

(KVG): “Dat is toch fantastisch! Laat hem maar via onze pakjesdienst brood leveren, zelfs in Roeselare. Uiteraard heeft dat comfort een prijs voor de klant, maar voor ons werkt het  inspirerend en geeft het tijd om weer nieuwe modellen te bedenken.”

U vindt het belangrijk om rond die pakjesbedeling in het kader van e-commerce nieuwe diensten te ontwikkelen. Wat kan Bpost kmo’s bieden en daarmee het verschil maken?

(KVG): “Iedere bedrijfsleider weet dat er bedreigingen én opportuniteiten zijn. Aan ons om die opportuniteiten te grijpen zoals met DynaGroup. Van een kleine hersteldienst zes jaar geleden groeide dit bedrijf  uit tot de grootste smartphonehersteller van de Benelux en het doet  zelfs herstellingen van drones over heel Europa. Voor kmo’s toe faciliteren we ook al het inpakken van pakjes, helpen we de lokale leverancier om zijn e-commerce uit te breiden en bieden we bijvoorbeeld direct mail in hele kleine oplages aan om kmo’s toe te laten zeer gericht te adverteren. De Mobile Postcard is een mooie app die digitale foto’s omzet in een postkaart die de volgende dag wordt geleverd. Brieven en postkaarten blijven emoties oproepen: mensen zetten de kaarten op de kast, praten erover …”

Is geschikt personeel vinden een probleem voor Bpost als je verneemt dat sommige  IT-aangelegenheden aan Indiërs worden uitbesteed?

(KVG): “Voor dat laatste waren wij als Bpost één van de laatsten om het zo te doen. Kijk eens rond hier in de buurt: KBC, ING, Euroclear en Proximus deden het al veel eerder. Wereldwijd komen er meer en meer allesomvattende platformen, zodat bepaalde competenties ook wereldwijd beschikbaar zijn. Bovendien kiezen onze jongeren weinig voor STEM-richtingen die de tekorten op onze arbeidsmarkt enigszins kunnen temperen.”

CEO zijn van een bedrijf als Bpost is best een stresserende job…

(KVG): “Ik wil mijn medewerkers hoop en fierheid geven, kansen en stimuli aanbieden om nieuwe paden te verkennen. Zoals ik bij Acerta al stelde: prioriteiten leggen, evenwichten behouden. Het is eigenlijk een kwestie van ingesteldheid: energiek zijn, maar ook kunnen relativeren en afstand nemen. Afwisseling vind ik belangrijk. Van nature ben ik nieuwsgierig, verwonderd, zoek ik gemakkelijk nieuwe dingen op en probeer ik verbanden te leggen die niet evident zijn op het eerste gezicht. Dat doe ik als coachend leider in een teamsfeer van vertrouwen, transparantie en samenwerking. Met Bpost wil ik groeien, de lat hoger blijven leggen en klantgerichter worden.”

“Het gras maaien of het zwembad stofzuigen zijn momenten van reflectie voor mij. Ik ben beschikbaar maar niet onmisbaar voor Bpost, zodat mijn professionele en familiale leven door elkaar lopen.”

Tot slot: graag nog een aantal concrete tips voor bedrijfsleiders/eigenaars van kmo’s, opgedaan vanuit uw professionele carrière.

(KVG):

  • Denk na over hoe je morgen nog relevant kan zijn voor je klant.
  • Zorg dat je medewerkers zich ontwikkelen en presteren,
  • maar bied hen eveneens een vangnet.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant