Visie is zien wat anderen (nog) niet zien en erin geloven

Bedrijfsbeheer

‘Bestemming’ is geen kwestie van kans, maar keuze. Het is niet iets waar je op wacht maar dat je realiseert. Richting geven aan anderen, bewuste keuzes maken, een klare visie hebben op het geheel en anderen daarvan kunnen overtuigen: het is in deze onzekere economische tijden meer dan ooit aan de orde want iedereen wordt ermee geconfronteerd. Richtlijnen om uit alle trends, managementtips en coachingblogs net datgene te halen dat past bij jouw situatie zijn welkom!

1. Neem de tijd om hypes te beoordelen op hun inhoud

Als het over hypes gaat, wordt de soep nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Dat hoeft echter geen reden te zijn om het kind met het badwater weg te gooien. Kijk verder dan de blitse verpakking, het vlotte verhaal, de ‘early adopters’. Mirakeloplossingen bestaan niet.

2. Vorm je eigen visie

Je hebt een beeld over de langetermijndoelstellingen die je nastreeft, ook al moet je verschillende stappen zetten om daar te geraken. Om de juiste elementen uit hypes te kunnen identificeren moet je een duidelijke visie over je eigen koers hebben. Een visie hoeft daarbij niet van de top te komen, wel is het bij organisatie- of beleidsveranderingen cruciaal dat de top heil ziet in de visie van de verantwoordelijke uitvoerder. 

3. Denk out-of-the-box 

Durf afstand nemen van de dingen zoals ze lopen in de context waarin je actief bent. Werk je eigen concept uit. Wees wel bewust dat je alle betrokkenen echt zal moeten overtuigen van je out-of-the-box benadering.

4. Zoek het niet te ver

Hoe eenvoudiger het idee, hoe makkelijker het wordt om het toe te lichten aan anderen. Zoek medestanders, kritische bondgenoten waar je in alle vertrouwen strategische discussies mee kunt voeren. Dit ‘spiegelen’ maakt je verhaal sterker. 

5. Geloof

Je weet hoe je tot welk resultaat wil komen en je hebt concrete, originele plannen die je gepassioneerd deelt met anderen die zelf pioneers van jouw gedachtegoed worden? Alle redenen om te geloven in vasthouden aan jouw keuzes. Lead by example, walk the talk en anderen zullen volgen...

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials