100% zeker zijn dat je levering bij de juiste persoon op het juiste moment aankomt: een pak van je hart

Koen De Caluwé en Wim Merckx leiden in Schelle een distributiebedrijf voor leveringen met een toegevoegde waarde. 16 jaar geleden startten ze onder de naam SPM, vandaag zorgen ze met Distriflex voor flexibele distributie-oplossingen op maat.

“Speciale zendingen? Elke zending is voor ons speciaal.”

Koen De Caluwé, Algemeen Directeur: “Wij leveren niet gewoon aan de receptie om zo vlug mogelijk weer te vertrekken. Onze zorgvuldig geselecteerde en opgeleide chauffeurs doen echt moeite om bij persoon X, op verdieping Y, in afdeling Z te geraken. Soms moeten ze daarvoor heel wat veiligheidsprocedures doorlopen. Maar wij willen zeker zijn dat alles aankomt. En als die persoon niet aanwezig is rapporteren wij dat onmiddellijk aan de klant.”

“Geen vraag is te gek.”

Wim Merckx, Zaakvoerder: “Wij doen natuurlijk ook gewone, nationale en internationale pakketdistributie en merchandising, maar speciale leveringen op maat zijn echt onze dada geworden. Het ene moment kleden we alle Q8-tankstations aan met promotiemateriaal, het andere brengen we een apparaat van enkele miljoenen naar een bepaalde radioloog in een ziekenhuis en het volgende moment leveren we startpakketten aan kersverse mama’s. Onze klanten vertrouwen ons echt alles toe, zelfs hun stockbeheer en eventuele orderpicking.”

“Die kleine meerprijs voor échte service winnen onze klanten dubbel en dik terug, omdat ook hun klanten tevreden zijn.”

Koen De Caluwé: ”Sommige goederen moeten gewoon op een exact tijdstip op een exacte plaats zijn. Een dag later en alles is verpest. Denk maar aan luxeproducten als verjaardagsgeschenk of maaltijdcheques die in de verschillende filialen van een bedrijf op hetzelfde moment moeten aankomen, anders komt er sociale onrust van. Of een productlancering die valt of staat met de aanwezigheid van de producten. Op zo’n moment kunnen onze klanten hun gezicht verliezen. Perfecte service is dan ook heel veel waard. Schade aan hun imago kost hen veel meer.”

“Wij passen ons aan onze klanten aan. Niet omgekeerd.”

Wim Merckx: “We beschikken over een op maat geschreven softwarepakket. Hierdoor kunnen wij ons IT-platvorm volledig afstemmen op dat van de klant. Die hoeft dus geen extra software aan te kopen en geen werkuren te betalen om nieuwe labels te plakken, waardoor hij serieus bespaart. De eigen barcodes van de klant worden immers gebruikt om de pakketten te volgen. We weten van het eerste moment welk adres aan welke barcode hangt. Zelfs de pakketten zijn voor ons geen nummers.”

“Onze nieuwe bedrijfshal is zeker de investering waard.”


Koen De Caluwé: “Voor een relatief klein bedrijf met 135 chauffeurs is een hal met aangedreven transportband geen evidentie. Al de binnenkomende en uitgaande goederen worden gescand en die veiligheidscontrole is ons heel veel waard.”

Bekijk de socials