Abeka-adviesraad, een noodzaak of overbodige luxe?

Waarom een adviesraad in een bedrijf?

Kmo's zijn vaak bedrijven die geleid worden door de eigenaar-ondernemer die zelf meewerkt. Dikwijls zijn het familiebedrijven met een problematiek inzake opvolging. Daarnaast doet de sterke concurrentie de winstmarges dalen en vele kmo's hebben nood aan een sterke groei.

Waarbij kan de Abeka-Adviesraad dan helpen?

Gegroeid uit het beroep van cijferexpert als boekhouder-fiscalist met in het vaandel een sterk adviserende functie, helpt Abeka al lang mee om de toekomst van een onderneming te (helpen) bepalen. Hierdoor komen wij regelmatig in contact met zeer ervaren experten in vele domeinen. De Abeka-Adviesraad bundelt nu deze krachten.

Wanneer kan een adviesraad belangrijke toegevoegde waarde bieden ?
Kan je wat praktische voorbeelden geven ?

Bij de professionele opstart van een bedrijf, ter optimalisatie van de financiële gezondheid, begeleiding in de zoektocht naar groei, ondersteuning bij opvolging binnen het familiebedrijf of bij de verkoop van het bedrijf, uitwerken van successieregeling, kiezen marketing & communicatiestrategie, sociale media, ICT en niet in het minst strategisch advies.

Maar er zijn toch al veel consulenten?

Ondernemers worden bestookt met een overaanbod van oplossingen voor elk denkbaar probleem.
In deze tijden van gestaag versnellende verandering wendt een ondernemer zich tot diegene die hij impliciet het meest vertrouwt: de financiële raadgever, de boekhouder. Als deze laatste dan op zijn beurt een beroep kan doen op een selecte groep van ervaren specialisten (en dit) om vanuit een onafhankelijke positie raad te geven, dan zal de ondernemer dat advies meer dan ter harte nemen. Veelal is er dan ook nood aan een architect.

Architect, wat bedoelt u?

Als je een huis bouwt of verbouwingswerken uitvoert dan stap je naar een architect. Als iemand een onderneming opricht, doet groeien, uitbouwt, dan ontbreekt meestal dit bindmiddel, laat het ons "de Enterprise Architect" noemen.
Zoals het samenspel tussen bouwondernemers, loodgieters, schrijnwerkers, elektriciens, bezetters wordt geregisseerd door uw architect, zo neemt Abeka met zijn adviesraad deze coördinerende rol van strategische denker, financiële raadgever, marketeer, ICT-er, HR verantwoordelijke voor de onderneming waar. Dit steeds samen met en in ondersteuning van u, "de ondernemer" .
En de Abeka-Adviesraad is hiervoor een versterking?

Onze Abeka-Adviesraad staat de ondernemers bij die willen veranderen, groeien, een onderneming kopen of verkopen, succesvol in hun opvolging voorzien, een successieregeling willen uitwerken, en ondersteunt hen met elk van deze bouwstenen.

Het meest relevante advies is echter nutteloos als het "dode letter" blijft. Een extra taak die de succesvolle Abeka-Adviesraad op zich neemt is dat de adviezen worden omgezet in praktisch uitvoerbare plannen. De Abeka-Adviesraad is dus hierbij het "cement".

Denkt u dat ondernemers interesse zullen hebben in de Abeka-Adviesraad?

Uiteraard, alhoewel de Abeka-Adviesraad pas zijn definitieve lancering krijgt tijdens de kmo-connectdays op 23 & 24 november in de Lotto-Arena in Antwerpen, hebben wij de formule de laatste twee jaar al uitgebreid uitgetest, tot ieders tevredenheid.

Bedrijven die in de toekomst het verschil zullen maken, durven zich op elk moment te heroriënteren en stellen zich steeds kritische vragen, nog maar enkel wat groei betreft.

U spreekt hier enkel over groei?

Bij wijze van voorbeeld..., maar iedere bedrijfsleider heeft echt wel meer om zijn hoofd.
Elke ondernemer heeft het gevoel dat hij niet kan achterhalen waarom de resultaten achterblijven of lager zijn dan verwacht?

Iedere bedrijfsleider vraagt zich af waarom zijn medewerkers niet dezelfde passie uitstralen naar klanten toe als hij zelf?

Ondernemers maken soms de fout om bij tegenvallende cijfers enkel de druk te verhogen op de "output", door meer te controleren, bonussen te verhogen en kosten te schrappen. Dit zijn reflexen die allemaal op korte termijn resultaat leveren.... maar helemaal niets structureel zullen veranderen.

De Abeka-Adviesraad zal hier de ondernemer helpen om de vele puzzelstukjes in elkaar te passen: de juiste leiderschapsstijl, de juiste beloningsstructuur, een duidelijke visie, missie en waarden, ontwikkelingsmogelijkheden etc.

In deze situatie probeert de Abeka-Adviesraad van de medewerkers "mede-merkers" te maken.

Wat is de Abeka-Adviesraad als klankbord?

Na een intakegesprek met de bedrijfsleider(s) wordt een analyse gemaakt. Er wordt een voorzitter benoemd die het "cement" is tussen de bedrijfsleider(s) en de experten in de Adviesraad. De voorzitter zorgt er voor dat de bedrijfsleider zijn "huiswerk" maakt, dat de juiste experten gevonden worden, dat de vergaderingen voorbereid worden en tijdig plaatsvinden. Hij stelt ook het verslag van de vergadering samen. (TM)

Bekijk de socials