Altijd correcte facturatie van gepresteerd werk

Het schoonmaakbedrijf Solar Cleaning Services (SCS) is de eerste Belgische onderneming die met een geperfectioneerd systeem voor aanwezigheidsregistratie werkt op al zijn werven. De klanten kunnen zich daardoor verzekerd weten van een correcte facturatie waarin het aantal gepresteerde uren verwerkt werd.

Het schoonmaakbedrijf uit Sint Niklaas zet daarmee de bakens uit voor de hele sector. In de harde concurrentiële omgeving doen ook de werknemers en de overheid hun voordeel met de introductie van een systeem dat gebruik maakt van RIFID-tags, soms ook wel eens het Flippo-systeem genoemd. Het softwarebedrijf 3PT heeft die technologie inmiddels geïmplementeerd in de dagelijkse werking van SCS.

André Lardenoit is zowat 40 jaar actief in de schoonmaaksector. Hij is erin geslaagd om zijn bedrijf SCS uit te bouwen tot een toonaangevende onderneming die het in eerste instantie van kwaliteit moet hebben. Hij koppelde daarbij al die jaren een grondige vakkennis aan een klantgerichte dienstverlening. “Verscheidene klanten doen al meer dan 30 jaar een beroep op ons,” zegt hij. Het bedrijf stelt vandaag zo’n 50 mensen tewerk. Vanuit de schoonmaaksector en de glazenwasserij zijn de activiteiten trouwens geleidelijk aan ook gediversifieerd naar het reinigen en conserveren van aluminium en naar het slijpen en herpolijsten van natuursteenvloeren.

Met de inbouw van een eigen aanwezigheidsregistratiesysteem in de dagdagelijkse activiteiten wordt de lijn naar kwaliteitsvolle dienstverlening doelgericht doorgetrokken. SCS verwerkt de prestaties van zijn werknemers al vier jaar helemaal digitaal. Christophe Lardenoit, de zoon van André heeft die technologie ondertussen verder geperfectioneerd en het Flippo-systeem met zijn eigen softwarefirma 3PT in de markt gezet. De hele uitgebouwde infrastructuur blijkt het ondertussen perfect te doen

 

“Op elke werf wordt een RIFID-tag aangebracht die eruit ziet als een Flippo. Daar staan de gegevens van de klant op geprogrammeerd ,” zegt hij. “Elke werknemer van SCS heeft een handset waarop zijn eigen gegevens ingebracht zijn. Bij het begin en het einde van het werk leest de werknemer met zijn handset de gegevens van de klant in. Dit gebeurt door de handset in de buurt van de Flippo te houden. De data van de klant, de werknemer en het tijdstip worden vervolgens in real-time via het internet doorgestuurd naar een centrale database. De verantwoordelijken kunnen ze in dan ook real-time uitlezen. Op die manier kan SCS op elk moment weten wie van de werknemers aan het werk is en op welke werf. De oplossing van 3PT onderscheidt zich van een aantal bestaande oplossingen in die mate dat ze gemakkelijk in de bestaande ERP-software kan ingepast worden.”

 

KMO’s

 

SCS positioneert zich als familiebedrijf midden de KMO’s. “Wij staan dicht bij onze klanten. Wij zijn trouwens zelf een KMO mét oplossingen voor de KMO’s”, zegt André Lardenoit. “In de brede regio rond Sint Niklaas zijn we op die manier uitgegroeid tot een echt begrip in de sector. Ons klantenbestand omvat vandaag minstens 400 trouwe afnemers.”

 

Die expansie mag opmerkelijk heten. Dit ondanks de vaak hevige concurrentie die duidelijk niet altijd met faire middelen gevoerd wordt. Er is duidelijk zwartwerk in de sector en sommige bedrijven halen werknemers uit andere landen naar België waar ze tegen dumpingprijzen aan de slag gezet worden. Bedrijven die helemaal correct werken krijgen dan de rekening aangeboden. Het is dan ondertussen wél de bedoeling van staatssecretaris voor Fraudebestrijding, Philippe De Backer om de bestaande oneerlijke concurrentie en het zwartwerk in de sector weg te werken. SCS en 3PT bieden hem daartoe efficiënte tools aan.

Bekijk de socials