Bedrijfsdata en klanten in kaart brengen: een must om je winst te verhogen

Wat zijn de meest winstgevende producten en klanten van je bedrijf? Hoeveel stock heb je momenteel? Hoe lang staan je facturen gemiddeld open? Welke prijsafspraken zijn er gemaakt met een bepaalde klant? Kan je daar in minder dan 5 minuten op antwoorden? Met het juiste BI- (Business Intelligence) systeem en CRM-systeem is dit mogelijk. Want dan verschijnen de data gewoon op je computerscherm of I-Phone. Gefundeerde beslissingen nemen, kan dus altijd en overal. CrossPoint Solutions uit Kontich werkt hiervoor betaalbare systemen op maat uit, zowel voor kleine kmo’s als voor grote bedrijven.

Is BI (Business Intelligence) ook interessant voor een kmo?

Philip Veen (BI-adviseur CrossPoint Solutions): “Absoluut. BI laat een kmo toe één van haar sterkste troeven uit te spelen en te versterken, nl. het snel herkennen van markttendenzen en daar flexibel op inspelen. Uiteraard hebben ook kmo’ers de juiste data nodig om beslissingen te kunnen nemen.
Traditionele operationele en financiële paketten zijn vaak niet voorzien op diepgaande exploitatie van al die bedrijfsgegevens. ERP is de motor, BI is het stuur en dashboard. BI kan veel aan de oppervlakte brengen. Up- en cross-sell opportuniteiten bijvoorbeeld. Welke producten worden vaak samen gekocht? Zijn alle productlijnen winstgevend? In welke mate worden levertijden gerespecteerd, enz. Daarbij is onze brede sectorervaring vaak inspirerend in het bepalen van de op te volgen KPI’s. Na een grondige analyse en het nodige overleg zetten we dan een BI-platform op dat al die bedrijfskritieke informatie verschaft.”

Waarom hebben kleine bedrijven CRM nodig?

Valerie Viverette (CRM-adviseur CrossPoint Solutions): “Hoe beter je een klant kent, hoe persoonlijker je hem kan servicen. De gegevens over je klanten zijn dus zeer nuttig voor je sales- en marketingaanpak. Het heeft bv. weinig zin om iets proberen te verkopen aan een klant die 5 onbehandelde klachten heeft lopen. Een verkoper kan zich veel beter voorbereiden op een verkoopsgesprek wanneer hij de klantengegevens gewoon uit een centraal systeem hoeft te halen. Zo kan er ook eenvormig gecommuniceerd worden naar klanten en worden er geen verschillende dingen beloofd. Zelfs als je bedrijf gegroeid is, blijf je door CRM het persoonlijke klantencontact bewaren.”

Zijn BI- en CRM-systemen betaalbaar geworden?

Thierry Callaerts (Managing Partner CrossPoint Solutions): “Tien jaar geleden maakten enkel grote bedrijven er gebruik van, omdat het vaak gepaard ging met een aanzienlijke investering. Maar door de inspanningen van software vendors zijn er vandaag even functionele oplossingen voor de kmo-markt, die zeer betaalbaar zijn. Bovendien bieden we ‘hosted platforms’ aan, zowel voor BI als voor CRM. Je hoeft dus de hardware en de licenties niet zelf aan te kopen. Alles draait op ons centrale systeem en zit in je abonnement inbegrepen. Hierdoor krijgen kmo’s de kans om even professioneel te werken als grote spelers. Omdat we een onderdeel zijn van Cronos Groep hebben we alle IT-oplossingen onder één dak. Je bedrijfsprocessen en klanten in kaart brengen is dus niet alleen betaalbaar, maar ook zeer rendabel. De hedendaagse BI- en CRM-tools zijn trouwens zo gebruiksvriendelijk dat je praktisch geen opleiding meer nodig hebt om ermee te werken. Maar wij blijven natuurlijk wel de nodige opleiding geven. Klanten die dat wensen mogen gedurende één maand ons hosted systeem gratis testen. Zo ervaar je wat het systeem voor je bedrijf betekent, vooraleer je geld uitgeeft. Sowieso is de terugverdientijd van onze systemen zeer kort, dankzij de kosten die je ermee uitspaart en het terugdringen van je verliesposten. Voor BI & CRM zijn terugverdientijden binnen het jaar niet uitzonderlijk.”

Bekijk de socials