Beloond met Trofee voor Meest Belovende Bedrijf(Over)stocks veilen = snel cash genereren

Heeft u (over)stocks in uw magazijn staan, die veel plaats innemen? Heeft u een nieuwe bedrijfswagen of –machine aangekocht en is de leverancier niet geneigd uw oude wagen of machine over te nemen omdat het bijvoorbeeld over een ander merk gaat?  Via een online veiling van deze goederen genereert u snel en vlot cash geld. “Bedrijven die stocks of andere goederen veilen, dat is in landen als Amerika, Nederland en Duitsland heel courant. In België is de negatieve connotatie daarrond gelukkig aan het verdwijnen”, stelt Christophe Moyersoen, gedelegeerd bestuurder van Moyersoen Veilingen. Zijn onderneming werd op de Nacht van de KMO niet voor niets beloond met de Trofee voor Meest Belovende Bedrijf.

Christophe Moyersoen is in 1980 in de veilingsector begonnen en richtte na vijf jaar zijn eigen bedrijf op. Hij heeft de branche door de jaren heen spectaculair zien evolueren en zijn eigen bedrijf flink zien groeien. Moyersoen ruilde zopas het 4.000 m² grote magazijn in Wilrijk in voor een gloednieuw pand in de industriezone van Aartselaar, dat liefst 20.000 m² groot is. Het personeelsbestand verdubbelde het voorbije jaar van vijftien naar iets meer dan dertig. De onderneming werd op de Nacht van de KMO in maart van dit jaar beloond met de Trofee voor Meest Belovende Onderneming, een award waar Christophe Moyersoen en Medebestuurder Nancy Eyckmans terecht trots op zijn.

Christophe Moyersoen: “Moyersoen is begonnen als een veilinghuis dat uitsluitend veilingen organiseerde voor curatoren in het kader van de afwikkeling van faillissementen. In de loop der jaren hebben wij ons actieterrein verbreed en zijn we ook gaan werken voor leasingmaatschappijen, banken en andere financiële instellingen, waarvoor wij de onderpanden verzilveren. We verkopen daarnaast ook bedrijfsvastgoed afkomstig van faillissementen en zeer sterk groeiend is onze afdeling ‘vrijwillige verkopen’, waarbij gezonde bedrijven via onze diensten hun (over)stocks veilen.”

In Amerika en in de ons omringende landen is het al langer gemeengoed dat bedrijven de goederen die ze niet meer nodig hebben via veilinghuizen verkopen. In België vindt het gebruik steeds meer ingang.

Christophe Moyersoen: “De crisis van 2008 en 2009 ligt hier voor een stuk mee aan de basis. Gezonde bedrijven voelden dat ze niet zo gemakkelijk meer cash geld konden ophalen. Bedrijfsleiders begonnen anders te denken en in plaats van een magazijn bij te huren om hun dode voorraden in te bewaren, begonnen ze hun stocks te valoriseren via veilingen. Via een veiling worden de assets van bedrijven vlot geoptimaliseerd. Met heel wat bedrijven hebben wij ondertussen goede Service Level Agreements ondertekend. Telkens deze bedrijven hun stocks vernieuwen, worden de oude via ons verkocht.”

Naast de crisis heeft ook de komst van het internet een positieve invloed gehad op deze dienstverlening.

Christophe Moyersoen: “De houten hamer en de veilingzaal hebben plaats gemaakt voor het internet. Zelf ben ik 25 jaar lang veilingmeester geweest, met heel veel plezier, maar dat is ondertussen folklore geworden. Via het internet bereik je veel meer potentiële kopers. Vroeger had je gemiddeld twee- tot driehonderd geïnteresseerden in de veilingzaal zitten. Voor grote veilingen tellen we nu twee- tot drieduizend bieders. Onze website wordt gemiddeld door 10.000 bezoekers bezocht en wij hebben kopers uit gemiddeld 110 landen per maand. Het grote voordeel van online veilingen is ook dat mensen bieden wanneer ze zin en tijd hebben. Elk uur van de dag worden er biedingen uitgebracht, ook ’s nachts en op feestdagen. Er is geen stress bij. Het enige wat de hoogste bieder moet doen, is via de computer de betaling uitvoeren en zijn gekochte kavel afhalen. Heeft er iemand anders meer geboden, dan heb je geen tijd verloren. Je hebt je niet moeten verplaatsen.”

Veel hogere marktwaarde

Christophe Moyersoen en Nancy Eyckmans merken dat de marktwaarde van de goederen die via het internet geveild worden hoger en meer marktconform ligt dan toen er nog via de ‘ouderwetse’ manier afgehamerd werd.

Christophe Moyersoen: “In het begin lag de meeropbrengst dertig tot vijftig procent hoger. We stellen vast dat de opbrengst tegenwoordig vaak gewoon verdubbeld wordt. Neem nu die machine die kleine veertjes voor balpennen produceert, die we een tijd geleden geveild hebben. Deze machine, die een jaar oud was, kostte nieuw 460.000 euro en zou vroeger in het veilinghuis zo’n 200.000 euro opgebracht hebben. Waar de machine ’s morgens op 80.000 euro stond, werd ze ’s avonds afgeklopt op 320.000 euro. Zo’n succes kan je met een klassieke veiling niet realiseren. Op een halve minuut dienden de kavels immers te worden afgeslagen. Achter de computer heb je veel meer tijd. Als er tien minuten voor het sluiten van de veiling nog een bod wordt uitgebracht, wordt de veiling met vijf minuten verlengd, en dit telkens opnieuw tot er niemand meer een bod uitbrengt.”

Moyersoen besteedt op de website veel aandacht aan de omschrijving en de foto’s van de kavels, zodat potentiële bieders zich een goed beeld van de aangeboden producten kunnen vormen. Ook eventuele zichtbare schade wordt vermeld.

Doelgerichte reclamecampagne

Wie zijn (over)stocks laat veilen door Moyersoen kan rekenen op een doelgerichte reclamecampagne. Moyersoen maakt voor de aangeboden kavels wereldwijd gericht reclame om de juiste potentiële kopers te bereiken. (NV)

Bekijk de socials