De persoonlijke en flexibele service van een jong selectiekantoor

“Werving en selectie, het kan ook anders”, dacht Katrien Geerts. In volle crisistijd richtte ze een kantoor op voor werving, selectie, direct search en headhunting. Selectify zoekt voor kleine en grote bedrijven kandidaten met minimum 5 à 10 jaar werkervaring, van midcareer tot laag- en topmanagement. Hun netwerk is het grootst in de sales- en hr-profielen, maar ook voor technische, marketing, juridische, IT- en financiële functies schakelt men hun expertise in. Ondertussen bestaat Selectify één jaar en de zaken draaien uitstekend. Embrace your talents is niet zomaar een baseline, maar een duidelijke boodschap naar werkgevers én werknemers.

In crisistijd een selectiebureau beginnen is toch niet evident?


Katrien Geerts: “Eigenlijk wel. Het was de perfecte periode om het anders aan te pakken. Bedrijven kijken op z’n moment kritisch naar hun bestaande structuren en dus ook naar hun leveranciers. Dat creëert kansen voor niewe spelers met een frisse kijk op de sector. In moeilijke tijden hebben bedrijven nood aan partners die met hen meedenken en niet vasthouden aan bestaande en vaak starre methodes. Ik werkte in de uitzend- en selectiewereld en zag dat er nood was aan een persoonlijkere en flexibelere service.”

Waarin verschilt de aanpak?


“Tijdens het hele proces op de hoogte blijven van het bedrijf en de kandidaten, snel inspelen op hun vragen en openstaan voor flexibele oplossingen, dat kan enkel in een kleine structuur. Die flexibiliteit bieden we op verschillende manieren aan. Zo ontwikkelden we een systeem van flexibele betalingen. Een selectiekantoor inschakelen, brengt namelijk kosten met zich mee. De mogelijkheid om de betaling te spreiden over bv. 6 maanden geeft een bedrijf extra zuurstof. Of als een klant vraagt om morgen langs te komen, omdat er een dringende vacature is, dan doen wij dat.

Verder is een degelijke en professionele communicatie voor ons topprioriteit. Alle kandidaten krijgen een persoonlijk antwoord. Ze willen weten waar ze aan toe zijn en dat is terecht. Ook klanten houden we voortdurend op de hoogte. Daarnaast gaan wij uitgebreid in op de aangeboren en ontwikkelde talenten van een kandidaat. We maken daarover een grondig rapport voor de klant. Zo weet die precies wie er in een sollicitatiegesprek voor hem zit. De persoonlijke klik blijft uiteraard doorslaggevend. Maar na al die jaren ervaring kunnen wij behoorlijk goed inschatten welke kandidaten passen binnen een bedrijfscultuur. Onze klanten waarderen de hele aanpak en zeggen het voort. Zo oogsten we keer op keer wat we gezaaid hebben.”

Talenten ontdekken, daar draait alles om?

“Inderdaad. Daarom steken wij 80% van onze tijd in onze kandidaten. We willen ten gronde ontdekken wat hun aangeboren talenten zijn en welke ze ontwikkeld hebben. Want als je verschillende talenten kan combineren, ben je veel gelukkiger in je job en blijf je ook langer. Die langetermijnvisie is belangrijk voor onze klanten én voor onze kandidaten. Zo plaatsten we onlangs een technische accountmanager in de metaalindustrie. Hij verleent advies over lastechnieken. Uit onze gesprekken was gebleken dat hij al sinds zijn 12de gepassioneerd is, door het in mekaar steken en lassen van allerhande constructies. De tijd nemen om kandidaten goed te leren kennen en te weten wat hun persoonlijke doelstellingen zijn, werpt vruchten af.

Van een goede kandidaat zijn we immers echt overtuigd. Wanneer maar één persoon geschikt blijkt, zullen we er geen drie doorsturen. En als we bij een goede kandidaat toch twijfelen over bepaalde competenties of elementen in de persoonlijkheidsstructuur, dan zijn we daar eerlijk over. We gaan dan in dialoog met de klant en de kandidaat. Zo kunnen zij beiden beslissen of ze bereid zijn het risico te nemen. Die pure communicatie is ontzettend belangrijk. Wij kiezen op die manier heel bewust voor een langetermijnaanpak. Selectify zal zich nooit schuldig maken aan winstbejag op korte termijn. Wij vertrouwen erop dat we met deze filosofie een mooi bedrijf zullen uitbouwen.”

Bekijk de socials