ECU Worldwide neemt alle soorten lading aan

Internationaal specialist in LCL-transport

ECU Worldwide heeft zich in de ruime goederenbehandeling gepositioneerd als specialist in LCL-overslag. LCL staat voor "less than container load." Als klant van ECU Worldwide kun je dus ook zendingen versturen die geen volledige container vullen. Zeker voor KMO's een aantrekkelijk alternatief in de hele logistieke omgeving.

ECU Worldwide werkt uiteraard ook met FCL-ladingen (full container load). "Maar het feit dat wij ons gespecialiseerd hebben in relatief kleine deelladingen, heeft onze groei in de afgelopen jaren duidelijk onderbouwd," zegt gedelegeerd bestuurder Ivan Lardenoit. "Op die manier krijgen de klanten ook scherpe prijzen gegarandeerd in functie van de plaats en het gewicht die de goederen innemen in de container. Wij bieden de klanten overigens ook door-to-door mogelijkheden aan, pre carriage om de goederen af te halen bij de klant zelf en on carriage om de lading bij de bestemmeling af te leveren. Dit voor de meest uiteenlopende zendingen, zowel laagwaardige als hoogwaardige producten. Chemicaliën, papier, stalen buizen, hout... in kisten, drums, kleine verpakkingen... grote ladingen, lange, hoge... Het is vaak een heel puzzelwerk om alles zo optimaal mogelijk in een container te laden. "
ECU Worldwide is vanuit Antwerpen gegroeid als een uiterst expansieve groep. In die mate dat de Indiase groep Allcargo Logistics snel de dynamiek van het bedrijf onderkende en ECU Worldwide na een overnamebod inbouwde in de wereldwijde expansie van de Avvashya Group. Vandaag kan ECU Worldwide (Belgium) NV als multimodale goederenbehandelaar liefst 1000 bestemmingen in 160 verschillende landen aanbieden. Als bedrijfsslogan is "Geography Simplified" duidelijk goed gekozen.
Uiteraard werkt ook ECU Worldwide hard op zijn prijzen. De concurrentie in de sector is nu eenmaal groot. Maar het gaat hem niet enkel om scherpe prijzen. "Ons is het ook vooral om het vertrouwen van de klanten te doen," zegt Ivan Lardenoit. "Wij afficheren in dit opzicht onze neutraliteit in de logistieke keten. Als NVOCC zijn we niet gekoppeld aan één grote expediteur of één rederij. NVOCC staat voor "non vessel operating common carrier." Wij hebben dus geen eigen schepen of containers. Wij kunnen onze klanten in dit opzicht garanderen dat ze bij ons een heel eigen behandeling krijgen en er steeds gekozen wordt voor de beste service in de markt, rekening houdend met transittijd, directe service, flexibiliteit, behandeling van gevaarlijk goed..... . Uiteraard kunnen we ook de hele administratieve verwerking van de verzending verzorgen zoals de dedouanering."
Maar er is meer. ECU Worldwide heeft binnen de internationale groep ook hard gewerkt op de implementatie van een eigen IT-systeem. De klanten krijgen via de website www.ecuworldwide.com en het digitale e2c-platform van ECU Worldwide een snelle kijk op de faciliteiten van de Antwerpse goederenbehandelaar. In enkele kliks kunnen ze bv. een exacte prijsberekening opmaken voor hun zending en meteen ook boeken. Met track and trace kunnen ze hun goederen tijdens het hele traject opvolgen.
Magazijnen
ECU Worldwide beschikt uiteraard over een breed internationaal netwerk aan magazijnen en opslagfaciliteiten. Ook in Antwerpen zelf. Onlangs werd een nieuw magazijn in gebruik genomen op Linkeroever aan de Oudedijk/Kallo. Het gaat om 20.000 vierkante meter aan accomodaties waarvan 4.000 vierkante meter voor gevaarlijke goederen. De magazijnen aan de Schomhoeveweg op Rechteroever werden verkocht. De administratieve hoofdzetel van ECU Worldwide bleef wél aan de Schomhoeveweg. Het bedrijf stelt in totaal zo'n 170 mensen tewerk.

Bekijk de socials