Europa kiest voor unieke identificatiecode SSCC van GS1

Ook KMO's hebben onderhand de mogelijkheden van de e-commerce onderkend. Zeker internationaal. Het gebruik van GS1's unieke identificatie bij de verzending van pakjes zal die groei in de komende jaren nog extra versterken.

Pakjes versturen is nog altijd niet evident. Zeker als de zending terug moet omdat de aankoop niet bevalt. Vandaag heeft elke pakjesdienst nog een eigen codering. De klant moet zijn pakjes dus ook via dezelfde koerier terugsturen. Bij de unieke identificatie over alle pakjesdiensten heen kan men de zending straks via om het even welke koerier terugsturen. Dat zal voor meer efficiëntie en op termijn ook voor meer besparingen zorgen.

Europa heeft onlangs de SSCC-code van GS1 geselecteerd om elk pakje dat op het continent verstuurd wordt te identificeren. SSCC staat voor Serial Shipping Container Code, een identificatiesysteem dat vandaag al gebruikt wordt in de logistiek. Het gaat om een code van 18 cijfers waarin de identificatiecode van het verzendende bedrijf wordt aangevuld met een uniek identificatienummer voor elk pakje.

De unieke identificatie van elk pakje houdt in dat elke verzender volgens dezelfde standaard één unieke code kan geven aan elk pakje. Dit ongeacht de verzender en de pakjesdienst en of het pakje naar de eindklant gaat of naar de afzender.

De selectie van GS1's SSCC-code is van groot belang. GS1 realiseert daarmee een opmerkelijke doorbraak. GS1 is een wereldwijde organisatie die zich toespitst op het ontwerp en de uitvoering van standaarden op het vlak van elektronische communicatie tussen bedrijven. GS1 staat voor Global Standards One. In het samengaan van de Amerikaanse, de Canadese en de Europese initiatieven is een internationale gebruikersgemeenschap ontstaan die in de eengemaakte digitale markten nieuwe online opportuniteiten creëert. De consument is in de afgelopen jaren al vertrouwd geraakt met de automatische identificatie van producten en objecten binnen de toeleveringsketen, de zogenaamde barcodes en RFID. De productscanning aan de kassa en in de magazijnen is daar een typische toepassing van. Net zoals de tracering van voedingsmiddelen, de automatisatie van het bestel- en betaalproces of de authentificatie van geneesmiddelen.

"Met de unieke identificatie van pakjes binnen Europa zetten we een nieuwe stap", zegt Jan Somers, de CEO van GS1 Belgium & Luxembourg. "Een heel belangrijke stap. Een en ander kadert in de strategie van de Europese Commissie voor het wegnemen van alle hindernissen naar de eengemaakte digitale markten." Die initiatieven gaan uit van het CEN (European Committee for Standardisation).

De KMO die aan de uitbouw van zijn eigen e-commerce toe is kan met de nieuwe standaard veel makkelijker van pakjesdienst veranderen. Het bedrijf bespaart bovendien op zijn uitgaven omdat alles eenvoudiger wordt. De pakjesdiensten zelf kunnen met het nieuwe systeem makkelijker samenwerken met partners. Omdat er voortaan maar één standaard meer zal zijn zullen er op termijn trouwens ook meer generieke software-oplossingen in de markt gezet worden. "Dankzij onze standaarden wordt e-commerce een stuk efficiënter," concludeert Jan Somers. "Bedrijfseigen netwerken en gesloten standaarden zorgden tot nog toe voor hinderpalen. Wij ruimen die op en geven iedereen vrije baan."

Cursus

Nogal wat ondernemers kijken vandaag met stijgende verbazing tegen de digitale ontwikkelingen in de e-commerce aan. Ze onderkennen de kansen die hen geboden worden. Alleen weten ze vaak niet bij wie ze terecht kunnen om bv. handelsdocumenten zoals aankooporders, leverbonnen of facturen digitaal te verzenden of te ontvangen. Of de digitale synchronisatie van productinformatie tussen leveranciers en klanten te garanderen. Precies uitdagingen waarvoor GS1 in de afgelopen jaren standaarden lanceerde. "Die wereld is inderdaad niet makkelijk toegankelijk," zegt Jan Somers. "Wij staan in dit opzicht evenwel klaar om de ondernemers te begeleiden. Wij organiseren daartoe gratis cursussen en trainingen. Als GS1 zetten we daarmee mee een nieuwe fase in onze ontwikkeling in. Waarbij we zelf stappen zetten naar onze klanten toe, de leden van onze vzw. Kijk eens, onze ondernemers hebben met hun webshops deuren op de wereld geopend. Met onze SSCC-code kunnen ze voortaan de echte global language of business spreken."

Bekijk de socials