Gebeten door creatieve én effectieve communicatie

“Wie gebeten is door communicatie blijft goed werk maken. Creatief werk dat vertrekt van het idee om merken te bouwen. Werk dat moet scoren bij de doelgroep. Onderscheidend werk dat bovendien betaalbaar is voor de klant.”

Dit is de gezamelijke motivatie van Swa Wilmots (SWAD) en Chris Ruymbeke (Graphic hits). Swa heeft gedurende 20 jaar een bijzonder boeiend parcours afgelegd bij verschillende Antwerpse reclame-agentschappen. Chris besloot om, na vijf jaar bureau-ervaring op zelfstandige basis een carriëre uit te bouwen. ook toen klikte het meteen. De beslissing van Swa om opnieuw freelancer te worden resulteerde in een succesvolle samenwerking... want 2 kunnen meer dan 1.

Jullie blijven beiden onafhankelijk en toch werken jullie intensief samen?

Chris Ruymbeke
: “Simpel eigenlijk, door de bureau-ervaring van Swa slagen we er telkens in om op creatief vlak het maximum uit een briefing te halen, zowel voor grote als voor kleinere projecten. Gecombineerd met mijn technische bagage in prepress- en productietechnieken heb je een perfecte mix, dit tot grote tevredenheid van onze klanten. Bovendien is het dankbaar om een klankbord te hebben en kritisch te zijn voor elkaars werk.”

Hoe beginnen jullie aan een opdracht?

Swa Wilmots: “Door aan de klant de vraag te stellen die wij onszelf ook stellen. “Waarom zou men naar mijn bedrijf komen en niet naar de concurrentie?” meestal wil men rond de producten, diensten of de uitmuntende service communiceren, maar dat is precies waar de concurrentie ook mee uitpakt. Bovendien is de consument van vandaag niet dom en weet hij perfect te vergelijken. en via het internet ligt alle denkbare informatie in no time voor het grijpen.

Als je verder doorpraat ontdek je vaak dat je buiten de klantenbriefing ook erg nuttige randinformatie verneemt die eigen is aan de onderneming.” het is net met die eigenheid dat je een interessant creatief concept kan uitwerken. Communicatie is voor een groot deel, de doelgroep entertainen en een goed en een waarheidsgetrouw verhaal vertellen. een verhaal dat reeds begint met het merkbeeld of logo. is dat onderscheidend genoeg en is er een baseline die duidelijk vertelt waar het bedrijf voor staat? is er een overkoepelend creatief concept dat wordt doorgetrokken in alle lagen van de communicatie? is er een effectieve mediakeuze die de juiste doelgroep bereikt? Dat zijn essentiële vragen die wij ons stellen en bespreken met de klant. het eindresultaat moet een concept zijn dat gemaakt is voor zijn merk en geen passe-partout verhaal waar je eender welk logo van de concurrentie onder kan kleven.”

reclame maken is duur?

Chris Ruymbeke: “integendeel. elke gespendeerde euro voor communicatie die aan de basis fout zit is weggegooid geld. Wij willen niet enkel creatief zijn, maar ook dat de investering rendeert. Uiteraard is dit geen exacte wetenschap en echte waterdichte garanties zijn er nooit. maar met een constructief gesprek en een juiste diagnose ben je al flink op weg.” werken jullie enkel op grote projecten? Swa Wilmots: “helemaal niet, wij werken zowel op grotere als op kleinere projecten. een uitnodiging of een eenvoudig foldertje?

Geen probleem. Wij houden van ons vak en of het nu om een groot of een kleiner budget gaat, de spelregels blijven dezelfde. Wij willen dat de klant een goed creatief product krijgt, op maat gemaakt én betaalbaar. het is vooral een kwestie van de juiste keuzes maken. Je moet geen dure shooting met modellen organiseren als je met rechtenvrije stockbeelden en photoshop precies hetzelfde resultaat kan bereiken. een domein waarin Chris dan weer heel sterk is.”

Voor welke klanten hebben jullie reeds gewerkt?

Chris Ruymbeke: “Dat zijn er ondertussen heel wat... teveel om op te noemen eigenlijk.
Soms gaat het om een eenmalige opdracht, soms bouw je jaren aan een klantenrelatie. maar telkens moet de lat hoog liggen. Je kan nog zo hard schreeuwen dat je goed bent in je vak, het bewijs zit nog steeds in het werk. Daarom hebben wij een originele casesbox gemaakt met een impressie van enkele van onze laatste realisaties. Wie belt of mailt kan gratis zo’n box ontvangen. of surf naar www.graphic-hits.com en ontdek hoe wij tegen creatieve en effectieve communicatie aankijken. ik zou zeggen... Just taste it.”

Bekijk de socials