De Gosselin Group bouwt verder aan zijn internationale expansie

De logistieke wereld staat voor grote uitdagingen. De logistieke systemen zijn aan een dringende digitalisering toe. Bij Gosselin Logistics in Deurne wordt hard gewerkt om klanten te laten genieten van de commerciële voordelen van een efficiënt supply chain management.

“Wij zijn erop bedacht om het hele datagebeuren van de haven niet zomaar in handen van de groten uit de IT-wereld te laten vallen zoals Amazon, Google, Apple of Alibaba,” zegt Walter Van Mechelen,  senior director van Gosselin Logistics. “Uit een goed uitgebouwd data sharing platform kunnen de havenbedrijven een enorme toegevoegde  waarde halen.”

Gosselin Logistics en Gosselin Mobility

De Gosselin Group bouwt verder aan zijn internationale expansie. De verhuisfirma van pakweg  50 jaar geleden levert zijn klanten steeds meer complementaire diensten. In die mate dat de logistieke activiteiten vandaag al voor zowat 55% van de gerealiseerde omzetcijfers tekenen. De twee pijlers, Gosselin Logistics en Gosselin Mobility, de oorspronkelijke verhuisspecialist vormen daarbij met hun aparte vennootschappen een goed functionerend conglomeraat.

Totaaloplossingen voor elk bedrijf

Dit neemt niet weg dat de brede marktomgeving  onafgebroken in beweging blijft en ook de Gosselin Group vooruit stuwt.  De onderneming  levert zijn klanten totaaloplossingen die afgesteld zijn op de specifieke noden van elk bedrijf. Het gaat dan om opslagfaciliteiten, luchtvracht, zee- en baantransport, lashing en securing, stuffing en stripping, expeditieformaliteiten,  inklaring, dedouanering, enz.  “Dat hele datagebeuren wordt in de logistieke kringloop ondertussen echter nog vrij ondermaats benut,” zegt Walter Van Mechelen. Mede vanuit zijn functie als voorzitter van Alfaport, het Antwerpse platform van en voor ondernemingen en beroepsverenigingen binnen de haven is het hem erom te doen de digitalisering van de supply chain vooruit te helpen. De oprichting van Nextport, het data sharing platform in Antwerpen was daarbij een doelgericht initiatief. Nextport is inmiddels operationeel en heeft reeds verscheidene ondernemers uit de sector kunnen overtuigen om mee in te stappen.

Organisatie supply chain

“Ook vanuit Gosselin Logistics hebben onze IT-specialisten ondertussen verscheidene projecten opgezet om de supply chain perfect te organiseren,” zegt Walter Van Mechelen. “Wij hebben zwaar geïnvesteerd in de uitbouw van onze digitale programma’s. Die applicaties doen het  uitstekend en garanderen onze klanten een duidelijke toegevoegde waarde. Ze krijgen daardoor een ruimere kijk op het hele datagebeuren binnen hun onderneming. De visibilisering van de logistieke keten onderbouwt bovendien hun verbeterd bedrijfsrendement.” 

Of hoe de specialisten van Gosselin Logistics finaal niet langer als expediteur naar de klant stappen om hem bepaalde diensten te verkopen maar wel als consultant. Die kunnen hen dan begeleiden langsheen het hele logistieke traject. Met gagarandeerde zekerheden in de gedigitaliseerde systemen.

Gosselin Logistics heeft daarbij in de Groep Ahlers een betrouwbare partner gevonden. Beide bedrijven werken wereldwijd met dezelfde programma’s  en runnen eenzelfde netwerk. Als logistiek partner blijven ze evenwel helemaal autonoom functioneren.

Nieuwbouw met uniek uitzicht

De volgehouden expansie van de logistieke activiteiten zet er Gosselin Logistics toe aan om de basisinfrastructuur verder uit te breiden. In en om de Belcrownlaan in Deurne beschikte de groep tot nog toe over pakweg 140.000 vierkante meter aan magazijnruimte. Op de vroegere site van Crown Cork heeft het bedrijf  inmiddels een indrukwekkende nieuwbouw neergezet waar de administratie een uniek uitzicht op Antwerpen krijgt. Het gebouw is vier verdiepingen hoog en omvat ook een parkeergarage voor onder meer tot 450 wagens. De opslagruimte van de groep wordt in twee nieuw gebouwde magazijnen met 14.000 vierkante meter vergroot. In een overdekte ruimte onder een luifel is nog eens 5.000 vierkante meter extra beschikbaar.

80.000 standaardcontainers

De eigen terminal langsheen het Albertkanaal verwerkt op zijn privékade liefst 80.000 standaardcontainers. Door de verbreding van het kanaal zal Gosselin evenwel 6.000 vierkante meter moeten afgeven. In ruil daarvoor krijgt het bedrijf op termijn 20.000 vierkante meter in concessie van de verdwenen fietsenfabriek Alessa.

Ondertussen worden ook nog eens plannen uitgetekend voor een bijkomende concessie van liefst 100.000 vierkante meter aan de Oosterweelsesteenweg. Daar moet oa. het zware stukgoed behandeld worden dat aangebracht wordt door dochtermaatschappij Heavy.

Over Gosselin

Gosselin werd opgericht in 1930 en telt vandaag meer dan 800 werknemers die meer dan 300 miljoen euro omzet genereren. Het hoofdkwartier van Gosselin ligt aan het Albertkanaal in Deurne waar de containerterminal de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam verbindt met het Europese achterland. Het bedrijf heeft 56 kantoren in 34 landen en is sterk vertegenwoordigd in Europa, Oost-Europa, Rusland, de Caucasus, Centraal Azië en China. De Gosselin Group bestaat uit twee divisies: Gosselin Mobility en Gosselin Logistics.

Gosselin Mobility verzorgt internationale verhuizingen en relocatiediensten voor multinationals, expats, diplomaten, militairen en privé-personen. 

Gosselin Logistics levert logistieke diensten voor bedrijven. Met activiteiten gaande van expeditie en magazijnopslag tot douaneformaliteiten, inclusief gespecialiseerde diensten zoals lashing and securing en de productie van houten kisten zorgt het voor een constante supply chain bij de klanten.

Bekijk de socials