Het belang van verborgen schatten

De kwaliteit van data is belangrijk voor elk bedrijf. Niet alleen het zorgvuldig bijhouden ervan, maar ook het registreren en analyseren van alle mogelijke transacties gelden als prioriteit. Crosspoint Solutions NV uit Kontich heeft er haar core-business van gemaakt, als dienstverlening naar bedrijven en klanten toe. “Als subholding binnen de Cronos-groep”, bestaat onze kerntaak erin om bedrijven een beter inzicht te geven in klanten en data. Dat leidt en resulteert tot het nemen van juistere beslissingen die belangrijk kunnen zijn om zich op de markt van anderen te onderscheiden”.

Het belang van verborgen schatten

De kwaliteit van data is belangrijk voor elk bedrijf. Niet alleen het zorgvuldig bijhouden ervan, maar ook het registreren en analyseren van alle mogelijke transacties gelden als prioriteit. Crosspoint Solutions NV uit Kontich heeft er haar core-business van gemaakt, als dienstverlening naar bedrijven en klanten toe.

“Als subholding binnen de Cronos-groep”, bestaat onze kerntaak erin om bedrijven een beter inzicht te geven in klanten en data. Dat leidt en resulteert tot het nemen van juistere beslissingen die belangrijk kunnen zijn om zich op de markt van anderen te onderscheiden”.

Drie pijlers

“Wat wij onze klanten aanbieden kan je eigenlijk samenvatten in drie belangrijke punten” legt business development manager Philip Veen uit. “Dat zijn BI of Business Intelligence, CRM of Customer Relationship Management en de aanvullende diensten er omheen. Elke bedrijfsleider wil namelijk controle, zicht en wil exact op de hoogte zijn van wat er in zijn bedrijf gebeurt zodat hij nauwgezet alles kan sturen. Hoeveel gaat er binnen en buiten? Welke klant heeft wanneer wat en hoeveel besteld? Wat genereert het meeste marge? BI geeft dus niet alleen een zicht op, het kan ook verborgen schatten bloot leggen!

De tweede pijler CRM levert dan weer een bron van data. Het geeft bedrijven een 360 graden beeld van kun klanten en concurrenten en registreert iedere relevante interactie. Belangrijk hierbij is de data-kwaliteit.

De derde pijler zijn bijkomende diensten die geleverd worden rondom BI en CRM. Dit gaat van mobile over SAAS tot integratie met Sociale media...

Voorbeelden

“Een mooi voorbeeld van hoe databeheer kan bijdragen tot doelgerichter werken” licht Thierry Callaerts toe, “is een implementatie voor een speler in de entertainment-industrie”. Aan de hand van een data analyse via rapportering kon men namelijk zien wanneer er meer zoete of zoute popcorn verkocht werd. Dit bleek afhankelijk van de film die speelde, regen- of zomerweer, het uur van de dag te verschillen. Ook de gekende loyaliteitsprogramma’s (lees puntenkaarten) bij retailers, benzinestations,... leveren interessante commerciele informatie. Je kan namelijk analyses uitvoeren op het koopgedrag, zodat meer doelgerichte reclame in je brievenbus of mailbox tuimelt. Maar de toepassingen zijn legio : fraudedetectie, controle op facturatie, het ontdekken en berekenen van winst- of verliesmarges, enz…”

Toekomst

Vooral de nieuwe trends zijn tegenwoordig uitermate boeiend, zegt Philip Veen. Het belang van de sociale media : Facebook, Twitter, Linkedi, wordt door organisaties meer en meer erkend. Kijk maar naar hoe de media inspeelt op de burgers via deze media (nieuwsverspreiding, TV-programma’s,...) Een nieuwe generatie van jongeren gebruiken dit medium als voornaamste communicatiemiddel. Ze schuwen de aandacht niet en aarzelen evenmin om een bericht, een opinie of een oordeel op Facebook te plaatsen. De gevolgen daarvan zijn verstrekkend.

Meer en meer zal de publieke opinie omtrent nieuwsfeiten, perceptie van producten of merken gevoed worden vanuit deze hoek.

Vandaar dat veel bedrijven proactief gaan investeren in de sociale media. Belangrijke data, van bezoekers of fans, sociale virtuele netwerken vormen zo mogelijks de te ontginnen mijn voor vele organisaties. Schatten liggen niet alleen binnen de organisatie verborgen...

Bekijk de socials