J&M Catering van start met nieuwe bedrijfspijler: Urban Fresh bedrijfskeukens

Als cateraar van evenementen besteedt J&M Catering veel aandacht aan gezonde en aan ecologisch verantwoorde voeding. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met producten van eigen bodem en met producten afkomstig van bioteelt. Gewone suikers worden geweerd, het percentage vlees wordt teruggeschroefd ten voordele van vis, maar dan alleen goedgekeurd volgens de viswijzer,… J&M Catering gaat nog een stapje verder en lanceert binnenkort zijn ‘Urban Fresh’-concept waarmee genodigden op evenementen de voedingswaarde kunnen bekijken van de hapjes en gerechten die ze tot zich nemen. Dit concept wordt bovendien doorgetrokken naar de nieuwe bedrijfspijler waarmee J&M Catering zonet van start is gegaan: het organiseren van Urban Fresh bedrijfskeukens.

J&M Catering werd 21 jaar geleden door Jan Jacobs opgericht binnen de muren van Kinepolis Brussel. Het bedrijf stond er in voor de barexploitatie. Jan Jacobs dacht mee het concept uit van de Fast Lanes in de Kinepolis vestigingen. De popcorn en cola-combinaties van Kinepolis zijn ondertussen wereldberoemd. Jan Jacobs: “Na verloop van tijd bekwam ik dat ik binnen Kinepolis evenementen mocht organiseren en van catering voorzien. Dat bleek een succesverhaal. Bij de bouw van de Antwerpse Metropolis werden meteen de nodige eventfaciliteiten voorzien en later werden ook de andere complexen aangepast.”

In 1997 ging Jan Jacobs ook een nauwe samenwerking aan met brouwerij Palm, waarbij aan het bedrijf de exploitatie van kasteel Diepensteyn en van ’t Brouwershuis werd toegekend. De externe cateringpijler groeide ondertussen ook steeds verder uit. Jan Jacobs: “Vandaag zijn we nog steeds preferentieel partner van Kinepolis, dat een aandeel dat 20% van onze omzet uitmaakt. Externe catering is met andere woorden tot ons grootste blok uitgegroeid. We verzorgen de catering op locaties waar we exclusieve of preferentiële partner zijn of op een locatie naar keuze van de klant, bijvoorbeeld de bedrijfszetel.”

In augustus verzorgde J&M nog de catering rond het Europees kampioenschap hockey in Boom, goed voor 8.000 personen per dag. Jan Jacobs: “Van tien personen tot een paar duizend, alles is mogelijk.”

J&M Catering is dan ook goed uitgerust voor ‘de job’. Ongeveer zeven jaar geleden verhuisde het bedrijf naar een meer dan 2.500 m² groot pand in de industriezone van Aartselaar met een HACCP-conforme productiekeuken van 800 m². Het bedrijf heeft 70 vaste medewerkers in dienst en heeft met JimInterim een eigen interimkantoor met zo’n 350 contacten.

Een beleving

Een evenement moet voor Jan Jacobs een echte beleving zijn. Jan Jacobs: “Het totaalplaatje moet volledig kloppen. Ook de aankleding en de presentatie zijn daarom belangrijk. De aankleding moet ook passen in de ruimte waarin het evenement plaatsvindt. Een hagelwitte, strakke ruimte, zal ook strak gedecoreerd worden, zodat het decor als het ware opgaat in de ruimte en niet choqueert. Heel leuk en vernieuwend is bijvoorbeeld onze zogenaamde ‘Table Gourmande’, waarbij onze koks achter speciale statafels staan die er als elke andere statafel uitzien, maar een compacte keuken herbergen zodat zij tussen de genodigden en à la minute hun hapjes en gerechtjes kunnen bereiden.”

Producten van eigen bodem

Wat die hapjes en gerechten betreft, houdt J&M Catering eraan een eerlijke en beetje sexy keuken te brengen. Jan Jacobs: “Inspiratie halen we uit de wereldkeuken, maar we gebruiken zoveel mogelijk producten van eigen bodem. We halen geen steak uit Argentinië, maar we zullen het Belgische rundsvlees bijvoorbeeld wel met Zuiderse of Oosterse kruiden op smaak brengen.”

Twintig procent van het aanbod van J&M Catering is vegetarisch, dertig procent is gegarandeerd afkomstig van bioteelt en honderd procent van de aangeboden producten zijn seizoens- en streekgebonden. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is geen loos begrip bij J&M Catering.

Urban Fresh concept

Binnen afzienbare tijd lanceert J&M Catering zijn Urban Fresh-concept. Via iPads op de buffetten zullen genodigden dan kunnen zien wat de voedingswaarde is van hetgeen zij kiezen, met de caloriewaarde, het aantal koolhydraten, de verzadigde vetten, het aantal proteïnen,... Jan Jacobs: “Mensen zullen daardoor nog bewuster kunnen kiezen wat ze eten. Wie bijvoorbeeld op dieet is en niet teveel koolhydraten wil eten, kan daar dan rekening mee houden. Sommige mensen beschouwen lekker eten op evenementen als ‘zondigen’, wel J&M Catering zorgt ervoor dat dat gecontroleerd en gezond is.”

Het Urban Fresh concept rolt J&M Catering nu ook uit naar de bedrijfskeukens. Daarmee richt de onderneming een nieuwe bedrijfspijler op. Jan Jacobs: “We mikken daarmee op bedrijven die het sociaal gegeven hoog in het vaandel dragen en bekommerd zijn om het welzijn van hun werknemers. Geen frietjes dus in de bedrijfskeuken, ook niet in plantaardig vet, maar gezond geroosterde aardappeltjes, gezonde slaatjes, pasta- en wokgerechten,… vruchten- en groentesappen, smoothies (zonder toegevoegde suikers), kortom gezonde voeding, ter plaatse vers bereid en waarbij de werknemers meteen ook kunnen zien wat de voedingswaarde is van de maaltijd die ze gekozen hebben.”

J&M Catering maakt zich sterk met Urban Fresh binnen een vijftal jaren dezelfde omzet te realiseren als met de cateringpijler, een omzet die tien miljoen euro per jaar bedraagt. (NV)

Bekijk de socials