Klanten bouwen band op met schoonmaakbedrijf

Het schoonmaakbedrijf Cityservice heeft in hooguit zes jaar een goede positie ingenomen in Antwerpen. De onderneming van Mourad Boughaba (37) heeft daarbij een indrukwekkende klantenportefeuille bijeengewerkt. “Ik heb zowat mijn hele carrière in de schoonmaaksector gewerkt,” zegt hij. “Ik heb er veel dingen gezien die verkeerd gingen. Met mijn bedrijf Cityservice tekende ik in dit opzicht een heel eigen filosofie uit,” aldus de zaakvoerder. “In onze visie focussen wij op de ondernemingen en de instellingen in Antwerpen. Het gaat ons echter vooral om onze mensen. Wij luisteren naar hun verhalen. Wij pikken hun ervaringen op. Zij voelen zich daardoor veel sterker betrokken bij hun werk. Gemotiveerde medewerkers garanderen op hun manier ook meer kwaliteit.”

De schoonmaaksector is een heel dynamische omgeving. Grote en kleine bedrijven proberen allemaal een eigen marktaandeel op te bouwen. Cityservice is er opmerkelijk snel in geslaagd om zich een heel eigen profiel aan te meten.

“Dat komt omdat onze mensen erg betrokken zijn bij hun job,” zegt zaakvoerder Mourad Boughaba. “Zij voelen zich prettig in hun werkomgeving die hoe dan ook nog altijd een familiaal karakter heeft. Zij geven bovendien openlijk commentaar bij de dagdagelijkse prestaties. Controle van het eigen werk geeft een groter verantwoordelijkheidsgevoel. Ik loop graag met onze mensen doorheen de schoongemaakte ruimtes om naar hen te luisteren. De toegevoegde waarde die wij hier als onderneming uithalen is ontzettend belangrijk. Wanneer je de mensen verantwoordelijkheid geeft bij hun job zie je finaal meteen ook snel de kwaliteit van de geleverde prestaties stijgen.”

Het is zoveel als een heuse ketting: de werknemers van Cityservice voelen zich gewaardeerd, zij zijn sterk gemotiveerd, de kwaliteit van het geleverde werk is daardoor uitmuntend en aan het einde van de cyclus reageert ook de klant tevreden. Of hoe je daarmee een duurzame relatie opbouwt met de klanten.

“Binnen onze filosofie werken onze mensen doorgaans altijd op vaste plaatsen. Veelal ook in hun eigen woonomgeving. Zij kennen onze klanten dan ook. Omgekeerd voelt de klant zich zelf goed bij het feit dat hij altijd dezelfde poetsvrouwen en dezelfde glazenwassers van Cityservice in huis krijgt. Er groeit meteen zoiets als een heuse vertrouwensband tussen alle betrokken partijen. Die continuïteit over de jaren heen maakt het ons mogelijk om ook flexibel te gaan werken en snel om te gooien wanneer nodig. ”

Mourad Boughaba is er dan ook maar wat trots op dat zijn allereerste werkneemster, Meriam Sali vandaag nog altijd voor Cityservice werkt. Ook de allereerste klant die hij voor zijn opgestart bedrijf binnenhaalde, de textielgroothandel VK Fashion is er nog altijd. In de schoonmaaksector is doorgaans nogal wat verloop van personeel. Niet zo bij Cityservice.

Met “Attent op schoon” heeft Cityservice een overtuigende commerciële bedrijfsslogan in de markt gezet. Het schoonmaakpakket bestaat in dit opzicht uit schoonmaakonderhoud van kantoor- en bedrijfsgebouwen, showrooms, winkelpanden, trappenzalen, scholen, publieke ruimtes en gemeentelijke instellingen. De schoonmaakprocedures zijn daarbij helemaal afgesteld op de aard van de ruimte die gepoetst moet worden.

Cityservice blijft ondertussen binnen zijn eigen strategie om in eerste instantie de Antwerpse ondernemingen te bedienen. “Ik krijg ontzettend veel aanvragen om onze mensen ook uit te sturen naar Brussel, Mechelen of Gent. Ik heb dat altijd afgewezen. Wij hebben onderhand vastgesteld dat onze verankering in Antwerpen ons meer dan voldoende groeikansen geeft. We werken hier vanuit een compacte markt die naar de toekomst toe nog ontzettend veel mogelijkheden biedt.” (MB)

Bekijk de socials