Logistiek zonder problemen: TracingInMotion

Ook in de logistieke wereld ontmoet elk bedrijf in groei specifieke problemen. Hoe volg je namelijk nauwgezet het stijgend aantal bewegingen van goederen op zowel administratief vlak als naar traceerbaarheid? Speciaal voor deze bedrijven en kmo’s in het bijzonder ontwikkelde TracingInMotion de geknipte oplossing: een Warehouse Management System dat alle problemen efficiënt en automatisch voorkomt.

De Bredabaan in Merksem wordt omgeven door kleine en middelgrote woonwinkels en bedrijven. In het hart van deze kmo-zone heeft ook TracingInMotion haar hoofdkantoor gevestigd. Terwijl de koffie in de tassen dampt, doen Bart Anthonissen en Dirk Vandenberghe, respectievelijk COO en CEO van TracingInMotion, hun verhaal.

Hoe het begon

“Drie jaar geleden” vertelt Dirk Vandenberghe, “hebben we dit bedrijf (opnieuw) opgestart. Ondertussen zijn we van 5 naar 16 werknemers gegroeid. Dat komt omdat we ons van bij het begin gefocust hebben op kmo’s, meer bepaald op die bedrijven die een groeifase doormaken. Oorspronkelijk zijn we begonnen vanuit barcode identificatie systemen : mobiele terminals, barcode scanners, enz… We merkten echter dat er naast de verkoop van dit materiaal een behoefte groeide naar toepassingen. Dus zijn we naast de hardware ook software gaan ontwikkelen dat we in een pakket samen met de hardware verkochten”.

“Geleidelijk aan is daaruit onze standaardsoftware ontstaan” vult Bart Anthonissen aan, “en tenslotte een Warehouse Management System dat steeds verder tot volmaakter groeide. Toen zijn we specifieke doelgroepen gaan zoeken –waarbinnen dat systeem perfect paste- en heel gericht de verkoop begonnen. Om kosten beheersbaar te maken, leggen we onze focus ook op Motorola apparatuur”.

De doelgroepen

“TracingInMotion” legt Dirk Vandenberghe uit, “heeft drie doelgroepen voor ogen. Allereerst de personen of bedrijven die importeren uit bijvoorbeeld China en die hun producten via containers bezorgd krijgen, die opslaan in magazijnen en vervolgens de goederen verder distribueren. De tweede groep is de voedingssector omdat daar veel traceerbaarheid van de producten bij komt kijken, zoals de houdbaarheidsdatum en het lotnummer. De laatste doelgroep zijn bedrijven –vaak bouwbedrijven- die wakker liggen van goederen of materiaal dat plots verdwijnt. Met andere woorden: de wervenproblematiek”.

“Wij kunnen al die groepen een waterdichte oplossing bieden” knikt Bart Anthonissen. “Dankzij ons Warehouse Management System worden alle producten bij vertrek en aankomst gescand, de gegevens eventueel met foto’s opgeslagen, zodat ze traceerbaar blijven. Verdwijnt er een pallet met stenen op een werf, dan is het bewijs van levering onweerlegbaar”.

Efficiënt besparen

“Natuurlijk zijn we ook betrokken bij andere klanten en projecten” besluit Bart Anthonissen. “In de Antwerpse haven waar traceerbaarheid zeer belangrijk is. Ons systeem volgt elk product van bij de eerste verscheping tot aan de eindbestemming –tussenstoppen inclusief- en de facturatie. Ook veel B2B-bedrijven –die goederen leveren aan groothandels en warenhuizen- zijn klant bij ons klant. Door gebruik te maken van ons systeem, en manuele handelingen –vaak papieren administratie waar vergissingen menselijk zijn- te automatiseren, voorkomen ze dat goederen terugkeren of verkeerd geleverd worden. Trouwens door producten met barcode labels, en magazijniers met mobiele scanners uit te rusten, verbetert ook het stockbeheer drastisch. De som van dit alles is een voelbare besparing. Zodanig zelfs dat wij nieuwe klanten, met de ervaring van bestaande klanten, een prognose kunnen geven van de te verwachten besparing. Wat ons echter uniek maakt, is dat we ons systeem kunnen koppelen aan eender welk bedrijfssysteem (ERP). Kmo’s in volle groei vinden hierdoor een flexibele en betrouwbare partner in ons”.(DC)

Bekijk de socials