Maak vroeger cash van je onderneming, zonder ze te verlaten

Ondernemers moeten volgens Jan Verbrugge, managing partner van SDM Corporate Finance, in de huidige economische omstandigheden veel vroeger nadenken over de overname van hun bedrijf. “Je moet als bedrijfsleider op tijd cash maken van je onderneming, zonder ze te verlaten, integendeel. Bedrijven kunnen hierdoor immers versterkt worden met extern kapitaal en als bedrijfsleider haal je bovendien een deel van je vermogen uit je onderneming om dit privé te beleggen.” SDM Corporate verstrekt graag en geheel vrijblijvend meer informatie.

Ondernemers moeten volgens Jan Verbrugge, managing partner van SDM Corporate Finance, in de huidige economische omstandigheden veel vroeger nadenken over de overname van hun bedrijf. “Je moet als bedrijfsleider op tijd cash maken van je onderneming, zonder ze te verlaten, integendeel. Bedrijven kunnen hierdoor immers versterkt worden met extern kapitaal en als bedrijfsleider haal je bovendien een deel van je vermogen uit je onderneming om dit privé te beleggen.” SDM Corporate verstrekt graag en geheel vrijblijvend meer informatie.

De hoofdactiviteit van SDM Corporate Finance bestaat uit het kopen en verkopen van bedrijven voor derden. Jan Verbrugge: “Ondernemers wachtten vroeger tot ze 55 à 60 jaar waren vooraleer ze begonnen na te denken of hun bedrijf een opvolger had binnen de familie of beter verkocht zou worden. Kandidaat-overnemers kregen bij de bank gemakkelijk voldoende krediet om een bedrijf te kopen. Vandaag zijn de economische omstandigheden anders. De financiële instellingen vragen soms 50% aan eigen middelen en zulke bedragen heb je nu eenmaal niet op je spaarboek staan.”

Een leveraged buy-out is een interessante oplossing. Jan Verbrugge:”Stel dat een ondernemer zijn bedrijf gewaardeerd wordt aan 100. Hij ontvangt 100 uit de verkoop waar hij zelf van deze 100 terug 20 herinvesteert in de kopende Holding (NEWCO). 30 wordt ingebracht in de NEWCO door investeerders, zo heeft deze NEWCO 50 eigen middelen, de NEWCO leent 50 bij en kan zo de overnameprijs van 100 betalen. De aandelenverhouding is nu 40 % vroegere eigenaar, 60 % investeerders. De ondernemer heeft veilig gesteld 100 – 20 herinvestering = 80 % van de waarde van zijn onderneming, hij heeft nog steeds 40 % van zijn bedrijf en meestal het roer in handen, blijft CEO en/of voorzitter van de Raad Van Bestuur. Naar de buitenwereld toe verandert er niets. Wanneer hij werkelijk denkt aan stoppen kan het bedrijf terug verkocht worden en de ondernemer ontvangt nogmaals 40 % van de waarde van zijn bedrijf.”

Veel minder persoonlijk risico

Door een leveraged buy-out wordt het persoonlijk risico in hoofde van de ondernemer in belangrijke mate beperkt. Jan Verbrugge: “Als een vermogensbeheerder jou zou aanraden om al je spaarcenten te investeren in één aandeel, zou je hem zonder twijfel voor gek verklaren. Waarom zou je dan wel zowat je hele vermogen in je bedrijf hebben zitten?” Jan Verbrugge stelt nog dat het tijdig omzetten van je bedrijf (geheel of gedeeltelijk) belangrijk is gezien het dikwijls om een zeer persoonsgebonden materie gaat en dat aandeelhouderschap en ondernemerschap twee aparte zaken zijn die met elkaar niets te maken hebben.

Ervaring en kennis van de branche

SDM Corporate Finance heeft ondertussen twintig jaar ervaring opgebouwd in het kopen en verkopen van bedrijven voor rekening van derden. Dochterbedrijf Corfinco staat in voor kleinere deals. Jan Verbrugge: “De branche goed kennen en begrijpen is heel belangrijk om de juiste investeerders bij elkaar te brengen. Het moet goed matchen.” SDM werkt samen met een batterij aan adviseurs, accountants, revisoren, boekhouders, advocaten, notarissen en financiële instellingen. Binnen SDM zijn het steeds de partners zelf, die de deals organiseren.

No cure, no pay

Geheel vrijblijvend en volledig op een no cure, no pay-basis gaat Jan Verbrugge graag een rechtstreeks gesprek met zelfstandige ondernemers aan. Jan Verbrugge: “Van eerste vrijblijvende gesprekken tot en met een transactie, wij betalen de rit en worden pas vergoed als deze dan ook een succesvol gereden werd, zeg maar, uit de vrucht van de verkoop.” (NV)

Bekijk de socials