maatwerk in professionele telecom

Sonal is een vertrouwde aanblik langs de Antwerpsestraat in Mortsel. Het telecombedrijf behoort mee tot de trots van de gemeente. In de vaak revolutionaire ontwikkelingen van de sector heeft het al die jaren mee het voortouw genomen. Sonal is een dynamisch geleid familiebedrijf dat onder Michael De Clercq al vele duizenden professionele communicatieplatformen geïnstalleerd heeft.

De onderneming is opgebouwd rond vier pijlers die elk voor zich een eigen aanpak ontplooien: telefonie-oplossingen, radiocommunicatie, telematica en satellietcommunicatie.

Michael De Clercq, gedelegeerd bestuurder: “Telefonie is ongetwijfeld de stevigste steunbeer onder Sonal. Die divisie tekent voor zowat 60% van onze omzet. Het blijft een vaste waarde binnen de onderneming. Wij verdelen merken als Panasonic en Avaya. Het gaat erom dat wij onze klanten een heel individueel pakket aanbieden. We gaan daarbij uit van een doelgerichte behoeftenanalyse.Wij luisteren naar wat de klant te vertellen heeft. We gaan na waar we een oplossing kunnen aanbieden bij een gestelde vraag. Ik ben ervan overtuigd dat die persoonlijke benadering voor kmo’s heel erg belangrijk is. “

Erik Tanret, consultant: “Die oplossing is voor ons overigens geen doel an sich. Wij willen de klant niet in een bepaalde richting duwen of hem snel een abonnement verkopen zoals dat vandaag vaak gebeurt. Wij hopen een langetermijnrelatie op te bouwen en vertrouwen te creëren. Wij zijn in dit opzicht best trots op onze goede klantenrelaties met bv. Melexis, United Brands en Kreglinger.”

Kevin Van ham, consultant: “Omdat wij ons als een single point of contact opstellen bouwen we samen met onze technici een goed contact uit. Wij zijn altijd aanspreekbaar, altijd bereikbaar ook wanneer er zich problemen zouden aandienen.

De telecommarkt evolueert ondertussen razendsnel.

Michael De Clercq: “Daarin ligt nu net ook onze kracht. Wij zijn er niet op uit om bij onze klant snel nog maar eens een nieuwe doos in zijn netwerk in te pluggen. Wij gaan na of die nieuwe technologie echt wel zinvol is en of het bedrijf er behoefte aan heeft.”

Kevin Van ham: “Dit neemt niet weg dat wij perfect mee zijn met de nieuwste trends. Zo bv. op het vlak van mobiliteit. De integratie van de smartphone in een totaalconcept met one nummer access kan voor bepaalde ondernemingen wel degelijk zinvol zijn. Het is echter geen noodzaak voor elke gebruiker. Omdat wij de klanten een absolute mix van alle technologiën kunnen aanbieden zoeken wij steevast naar een oplossingsgericht antwoord. De boekhouder heeft bv. geen nood aan die mobiliteit, de verkopers dan weer wél. “

Radiocommunicatie

In het marktaanbod aan draadloze communicatie blijft radiocommunicatie in alle omstandigheden een sterke groeier. Zeker als het om kritische communicatie gaat in petrochemiebedrijven, bouwondernemingen of havencomplexen. Radiocommunicatie is perfect inzetbaar in grote oppervlaktes en moeilijke gebouwen bv. De haven van Antwerpen is in dit opzicht een belangrijke klant van Sonal. Elke scheepsbeweging wordt vandaag doorgegeven via een systeem dat Sonal geïmplementeerd heeft. Ook Coca-Cola werkt met een systeem dat Sonal uitgebouwd heeft.

Michael De Clercq: “Onze divisie radiocommunicatie tekent vandaag voor zowat 30% van ons omzetcijfer. Een sterk merk als Motorola is in dit opzicht niet helemaal toevallig één van onze partners in die sector. Mototola garandeert ons immers kwaliteit. Ons gamma aan systemen gaat van eenvoudige maar degelijke toestellen tot helemaal op maat gemaakte systemen. Radiocommunicatie is effectief een nichemarkt maar als Sonal bereiken wij met ons totaalaanbod aan systemen, merken, portofoons en randapparatuur en paging toch wel een ruim klantenbestand.”

 

Hoe kijkt Sonal tegen de toekomst aan?

Michael De Clercq: “Het is vandaag niet evident om op lange termijn te plannen. Vroeger konden we één tot drie jaar vooruit kijken. Vandaag is dit niet langer het geval. Zes maanden lijkt me al lang. We hebben daarbij maar één richtsnoer en dat zijn onze klanten. We luisteren naar hen, we volgen op die manier de nieuwste ontwikkelingen op. Dat geldt ook voor onze activiteiten op het vlak van telematica en satellietcommunicatie. Ons hoogkwalitatief aanbod aan producten en systemen wordt onderbouwd door onze service met zowel standaard- als maatwerk. ”

Erik Tanret: “We kunnen tevens terecht bij verschillende IT-partners die vaak heel erg lokaal verankerd zijn en elk voor zich een eigen koers rijden. Het zijn doorgaans kleinere bedrijven die vanuit hun klantenbestand een partnership met ons opgebouwd hebben en daarin een eigen dynamiek ontwikkelen.” (MB)

Wilt u meer weten?

Sonal

Bekijk de socials