Met het juiste beeldmateriaal zorg je voor meer impact bij je doelgroep

In 1988 startte Jean Paul Snoeckx een productiebedrijf voor bedrijfsfilms in Wilrijk. New Impact is intussen enorm gegroeid en de audiovisuele sector volwassen geworden. Vroeger was films maken iets exotisch, vandaag is het ondenkbaar dat een bedrijf geen beeldmateriaal gebruikt. De klassieke bedrijfsfilm die 5 jaar lang meegaat, wordt nog amper gemaakt. Om de impact van je bedrijf te vergroten, zet je beter verschillende beelden in, die een specifieke boodschap ondersteunen. De technologie is immers zo geëvolueerd dat zelfs kleine bedrijven van kwalitatief beeldmateriaal kunnen genieten.

Beelden inzetten om een bepaald doel te bereiken

Jean Paul Snoeckx: “Als een bedrijf ons vraagt een film te maken, luisteren we eerst naar wat ze ermee willen bereiken. In functie daarvan bedenken we een concept en schrijven we een scenario. Wil je de beelden gebruiken om een bepaalde emotie over te brengen, een mededeling te ondersteunen, een persconferentie op te luisteren, de werking van een product of van het bedrijf te visualiseren, om prospects te overtuigen of om de publieke opinie warm te maken? Of heb je een TV-spot nodig voor de regionale of nationale zenders?

Dat zijn allemaal verschillende doelstellingen, die een specifieke aanpak vragen. Maar als je ze goed invult, creëer je veel meer impact dan met een klassieke bedrijfsfilm. Er zijn zoveel mogelijkheden om je publiek te bereiken. Voor Vitaya maken we bijvoorbeeld ‘De Biersommelier’: 50 afleveringen over Belgische bieren en gastronomie. De ideale manier voor Belgische brouwers om hun merk te positioneren.”

Een beeldbank aanleggen voor snel gebruik

“Wij proberen altijd een langetermijnrelatie op te bouwen met een klant en denken mee om zijn doelstellingen te bereiken. Wat is belangrijk en wat is minder belangrijk voor zijn bedrijf? Welke visie en waarden leven er binnen de firma? Wat wil de onderneming of het merk uitstralen? Wanneer we dat weten en elkaar goed kennen, kunnen we heel snel inspelen op de vragen van de klant. Als hij overmorgen een presentatie heeft, ondersteunen we die met reeds opgenomen beelden.

Bij het draaien van een film proberen we vaak extra beeldmateriaal te shooten. Alle beelden inventariseren we, om ze nadien te kunnen gebruiken voor andere projecten binnen dat bedrijf. Zo creëren we een beeldbank, die makkelijk en flexibel inzetbaar is.”

Veel meer mogelijkheden door de technologische evolutie

”Door de enorme evolutie in techniek kunnen we vandaag makkelijk op afstand samenwerken met freelancers. Eén persoon die zowel regisseur als cameraman is, een one man crew dus, kan een film realiseren. Hierdoor is film toegankelijker geworden én dynamischer. Want waar je in het verleden slechts één cameraman inzette, kan je nu binnen hetzelfde budget 6 one man crews op 6 verschillende standpunten plaatsen.

Een interview afnemen met slechts één persoon i.p.v. met een hele filmploeg kan ook veel ontspannender verlopen. Daarnaast maak je met de laatste nieuwe toptechnologie echte topfilms die de kwaliteit van pellicule benaderen. Ze kosten veel minder, maar zien er even duur uit. Digitale projectie laat toe om zonder grote kosten beelden in de cinema te tonen. Iets wat voordien enorm duur was. De mogelijkheden zijn dus enorm.”

Elke productie aanpassen in functie van de doelstellingen

”New Impact werkt met een vast team van 6 personen en een ruime poel van ervaren freelancers, elk met hun eigen specialiteit. Afhankelijk van wat de klant wil, de boodschap en de stijl van de film, schakelen we de meest geschikte regisseur, cameraman en andere teamleden in. Eén van onze productieleiders volgt alles nauwgezet op en is het aanspreekpunt tijdens het hele project. Techniek is vandaag voor iedereen toegankelijk, maar de juiste mensen maken het verschil.

Meer en meer bedrijven stappen rechtstreeks naar een productiehuis, omdat het veel transparanter werken is. De band die we opbouwen schept mogelijkheden voor onze klanten. Ook voor kleine bedrijven die bij de grote productiehuizen en bureaus vaak niet terecht kunnen.

Bekijk de socials