Schoonmaakbedrijf Care geïnspireerddoor New Dealvan president Roosevelt

Met zijn New Deal-programma slaagde de Amerikaanse president Roosevelt erin de Verenigde Staten uit het slop van de Grote Depressie te halen. Ook schoonmaakbedrijf Care heeft voor kmo's een interessant 'New Deal'-programma uitgewerkt, ontstaan vanuit de crisis van 2010. Het is erop gericht om het best mogelijke schoonmaakprogramma samen te stellen binnen een gereduceerd budget. Of alle hoekjes en kantjes dan wel onder handen worden genomen? Of het dan wel overal even proper is? Lees gauw verder.

De visie van CEO Ron Embrechts, die sinds een vijftal jaren aan het hoofd staat van Care, is op zijn minst revolutionair in de sector te noemen. Ron Embrechts: "Care doet niet mee met openbare aanbestedingen. Wij nemen niet deel aan die gekkendans en prijzenoorlog om tegelijkertijd het goedkoopste en het efficiëntste te zijn en om dan ook nog binnen het uur de grootste oppervlakte onder handen te nemen. Toch betekent dit geenszins dat we niet de goedkoopste kunnen zijn en dat betekent ook niet dat niet alles even proper zou zijn. Waarom dient er schoongemaakt te worden? Opdat u als bedrijfsleider 's morgens als eerste werk met uw vinger langs de plinten wil kunnen gaan om te controleren of de schoonmaker deze de avond voordien zeker niet vergeten is? Of dient er schoongemaakt te worden opdat u en uw medewerkers zich goed zouden voelen in hun werkomgeving?" Ron Embrechts wil met dit voorbeeld aantonen dat Care weigert mee te gaan in de neerwaartse spiraal van steeds lagere prijzen die in een steeds hogere werkdruk voor de schoonmakers resulteren en waarbij de kwaliteit van de diensten vaak te wensen overlaat. Ron Embrechts: "Samen met onze klanten werken wij de best mogelijk schoonmaakorganisatie uit, waarbij we rekening houden met het budget dat vooropgesteld werd en met de specifieke wensen van de klant. Wanneer bij wijze van voorbeeld uw werknemers 's avonds zelf even hun vuilnisbak in de keuken zetten, bespaart dit onze schoonmaker tijd, die aan andere taken kan worden besteed. We werken een schoonmaakprogramma uit volledig op maat van de klant."

Geëngageerde en gemotiveerde werknemers

Met werknemers van Care krijgt u in elk geval geëngageerde en gemotiveerde schoonmakers over de vloer, die op een maatschappelijk verantwoorde manier samenwerken. Ron Embrechts: "Het familiale karakter van ons bedrijf en het sociaal weefsel tussen onze werknemers vinden we heel belangrijk. Weet u dat liefst 25% van onze bedienden ambassadeur is van ons Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-project? Jaarlijks gaat twee procent van de winst van de Vebego groep, waar Care deel van uitmaakt, naar The Foundation. Die werd opgericht in 2005 naar aanleiding van de tsunami en houdt zich bezig met bouwprojecten in de derde wereld. Onze werknemers kunnen ook zelf ter plaatse deelnemen aan bouwkampen. Ze leveren er graag enkele van hun eigen vakantiedagen voor in. Wie deelnam aan zo'n bouwkamp, wordt MVO-ambassadeur. Ook hier in Vlaanderen is ons gezamenlijk sociaal-maatschappelijk engagement groot. Wat we in ruil krijgen voor onze bijzondere band met onze werknemers? Dat ze bij onze klanten graag hun allerbeste beentje voorzetten."

Niet voor niets figureert Care al jaren in de top tien van Beste Werkgevers van België. Het bedrijf klom dit jaar op naar de derde plaats. Care kreeg in 2011 ook de prestigieuze Diversiteitsaward en won dat jaar voor de derde opeenvolgende keer de Solidaritest.

Bekijk de socials