Scoren in Google doe je zo

“Hoog scoren bij zoekmachines en zoveel mogelijk bezoekers naar je site lokken, heeft geen toegevoegde waarde,” zegt Pieter Brat, zaakvoerder van Webs, al 10 jaar partner van kmo’s wat online communicatiestrategie, webdesign en website optimalisatie betreft. “Bij ons is het standaard dat elke website die wij bouwen, goed scoort. Belangrijker is kwalitatieve bezoekers aantrekken, die tot actie overgaan. Beter één actieve bezoeker per dag, dan 100 bezoekers die gewoon kijken. We besteden hier al 10 jaar veel aandacht aan. Zoekmachine optimalisatie zit in onze genen en die kennis geven we door aan onze klanten. Webs is trouwens Erkend Adviseur van kmo-portefeuille: 50% van ons advies wordt terugbetaald.”

1. Begin met een grondige trefwoordenanalyse

“Bedrijven gebruiken vaak trefwoorden die niks met hun producten of dienstverlening te maken hebben. Een trefwoordenlijst samenstellen, is het begin van alles. Onderzoek welke woorden de internetgebruiker vandaag associëeert met je product of dienst, via oa. de analyse tool van Google. Deze Keyword tools vertellen je hoe groot de concurrentie op een bepaald woord is, hoeveel erop wordt gezocht en welke alternatieven en combinaties er zijn. Door onze jarenlange ervaring weten wij perfect wat bij Google in de smaak valt, welke snaren we moeten bespelen en welke parameters de ranking bepalen.”

3. Verwerk de trefwoorden, maar overdrijf niet

“Om hoog te scoren moet je de juiste trefwoorden verwerken in paginatitels, -namen en -omschrijvingen. Google besteedt meer aandacht aan woorden die in alinea-titels voorkomen en die in het vet staan op pagina’s. Maar een pagina vol trefwoorden is bijvoorbeeld tegen de regels van Google. Gewoon beter scoren, heeft trouwens weinig zin. De site moet vooral gebruiksvriendelijk zijn en de bezoeker warm maken. De tekst en afbeeldingen moeten hem leiden naar de actie. Dat kan gaan van een contactformulier invullen, een bestelling plaatsen of inschrijven voor de nieuwsbrief. Dat zijn meetbare doelstellingen die wij op voorhand strategisch bepalen. Want een site online zetten, kan iedereen. Kijken waarom je dat doet en wat je ermee wil bereiken, werkt veel effectiever.”

3. Creëer inkomende en uitgaande links

“De hoeveelheid links die je site heeft, is minder belangrijk dan de match tussen twee sites. Zorg ervoor dat andere sites niet linken naar je home page, maar naar de onderliggende pagina’s die de juiste producten of diensten bevatten. Dit kan via trefwoorden die voor de onderliggende pagina’s zijn ontwikkeld. Met Google Analytics check je dit snel. Nadien kan je contact opnemen met de websitebeheerder om de link aan te passen. Linkbuilding kan je dus zelf doen. Er kruipt veel tijd in, maar wij zorgen voor de nodige begeleiding.”

4. Profiteer van het geografische aspect

“Geografie wordt steeds belangrijker bij Google. Iemand die in Antwerpen surft, krijgt sneller zoekresultaten die gelinkt zijn aan Antwerpen. Je kan dus gaan optimaliseren in functie van de locatie. Wij gebruiken zelf bijvoorbeeld ‘webdesign Antwerpen’ als trefwoord. Zo komen Antwerpse bedrijven sneller bij ons terecht.” 

Bekijk de socials