Wereldhaven zonder grenzen

Het kloppend hart van het Antwerpse Havenbedrijf, het zenuwcentrum van waaruit onze wereldhaven in goede vaarwaters wordt geleid, is het Havenhuis op de Entrepotkaai. Zes hoog in het parelwitte gebouw heb ik een afspraak met haventopman Eddy Bruyninckx.

“Veel mensen identificeren een wereldhaven als Antwerpen” steekt Eddy Bruyninckx van wal, “nog altijd met grote, internationale mastodonten van bedrijven. Terwijl het op logistiek- en expeditievlak vooral een kmo-gebeuren is. Je mag toch niet vergeten dat, alleen al in het havengebied, meer dan 800 bedrijven actief zijn”.

Traditie logistiek
 
“In Antwerpen betekent logistiek nog altijd iets meer dan louter schepen laden en lossen” vertelt Eddy Bruyninckx. “Net dat extra, het bijkomend behandelen van goederen die hier in transit zijn, is een traditie die internationaal naar waarde wordt geschat. Bovendien benut het de ruimte die we hebben ten volle –goederen worden niet zomaar over de blauwe steen getild maar bewerkt, behandeld en bewaard-  het proces is vaak een arbeidsintensief gebeuren en creëert daardoor ook bijkomende werkgelegenheid. Transport naar het hinterland, tot diep in Europa, zorgt eveneens voor een toegevoegde waarde. Vaak hoor je het bezwaar dat onze wegen verzadigd zijn door het verkeer naar en van de Antwerpse haven. Niets is echter minder waar. Amper 4% van het aantal getelde voertuigen is gelieerd aan het havengebeuren. Sterker zelfs, van al het verkeer op onze wegen bestaat 20% uit vrachtwagens. Wel, slechts 20% daarvan is daadwerkelijk havenverkeer. Ons land is namelijk een transitland. Verkeer van Nederland naar Frankrijk, Spanje, Duitsland en omgekeerd, kiest voor de kortste route dwars door België”.

Belangrijkheid in cijfers

“Alleen al de verdere uitdieping van de Schelde betekende voor de Antwerpse haven een zoveelste, bijna historische stap vooruit” legt Eddy Bruyninckx uit. “”Die verdieping was nodig om als haven tegemoet te komen aan de schaalvergroting van de huidige schepen. En dat merk je ook aan het resultaat. Meteen na de uitdieping reageerde de markt en legden de grootste rederijen nieuwe routes in naar Antwerpen. Dat zegt toch iets over het geloof en vertrouwen dat ze in onze haven hebben. Het belang van onze wereldhaven kan eigenlijk niet genoeg benadrukt worden. Laat ik het even met wat cijfers onderlijnen. Qua toegevoegde waarde is het de belangrijkste in Europa met vorig jaar een bedrag van 20,5 miljard euro. Ook op het gebied van tewerkstelling staat het Europees aan de top met –direct en indirect- 155.000 voltijdse banen. Wij hebben hier de grootste en meest geïntegreerde chemiecluster van Europa, en de tweede op wereldvlak. Met 5,5 miljoen m2 overdekte opslagruimte voor alle mogelijke goederensoorten zijn we tweemaal groter dan Rotterdam en alle Duitse havens samen”.

Richting toekomst varen

“Een haven besturen betekent automatisch dat je verder dan vandaag moet kijken” licht Eddy Bruyninckx toe. “De plannen die wij nu ontwikkelen kijken daarom al tientallen jaren vooruit. Er komt een tweede spoortunnel onder de Schelde voor goederenkeer, op Linkeroever voorzien we een uitbreiding met meer dan 1.000 ha havenruimte, en ook de bestaande, oudere infrastructuur op Rechteroever krijgt een moderne invulling met nieuwe, toekomstgerichte bedrijven. Zo zorgen wij ervoor dat ook de generaties die na ons komen, in Antwerpen een belangrijke wereldhaven zullen vinden”. 

Bekijk de socials