“Wij lossen dat samen op”

De Mexico Natie heeft nog maar weinig van de oude houtnatie die het bedrijf destijds was. De onderneming werd in enkele jaren helemaal omgebouwd en gediversifieerd naar verscheidene moderne logistieke markten. Niet in het minst naar die van de gevaarlijke chemische producten waarvoor de Mexico Natie alle nodige vergunningen bijeenkreeg. "Het gaat hem echter vooral om de snelle en betrouwbare service naar al onze klanten toe, " stelt directeur Marc Ivens.

De Mexico Natie maakt al vele jaren mee deel uit van de Antwerpse expansie. Het bedrijf vierde enkele tijd terug met zijn klanten en zijn personeelsleden zijn 145ste verjaardag. De dynamiek van de onafgebroken groei ligt vooral in die vaststelling dat het bedrijf heel attent de ontwikkelingen in het internationale havengebeuren van dichtbij opgevolgd heeft. Herstructureringen die ook vandaag doelgericht doorgezet worden.
Zo de opmerkelijke structurele verhuis van het containergebeuren van de rechteroever naar de linkeroever. De Mexico Natie speelde daar snel op in en heeft nu na de overname van Blue Star Storage ook in Zwijndrecht een uitgebreide concessie. De 20.000 vierkante meter van Blue Star wordt in de komende maanden overigens verder vergroot met nog eens twee keer 30.000 vierkante meter aan bijkomende opslagruimte. Blue Star wordt georiënteerd naar voedingsproducten, general cargo, staalproducten en groupage zendingen. Er zijn tevens faciliteiten voor het stuffen en strippen van containers en flats.

Opportuniteiten

"Wij hebben in al die jaren een totaalconcept gebouwd rond multimodaliteit" zegt Marc Ivens nog. "Het gaat erom dat wij uit de verschillende disciplines in het wereldwijde havengebeuren doelgericht verschillende opportuniteiten opgepikt hebben. Waardoor we vanuit de houthandel effectief in alle richtingen geëvolueerd zijn. Zo met onze warehousing in de magazijncomplexen Altamira, Tijl en Mexico. Met specialisaties in chemicaliën, gevaarlijke producten, papier, hout en staal."

Vooral het aanbod aan faciliteiten voor gevaarlijke producten is opmerkelijk. Het magazijn Altamira aan de Transcontinentaalweg is volledig gesprinklerd en verdeeld in compartimenten met brandmuren. Inkuipsystemen en opslagtanks zorgen voor extra beveiliging. Bovendien zijn de vloeren voorzien van kleimatten om te verhinderen dat schadelijke producten in de bodem zouden komen.

Grimaldi

In het jaar 2000 zette de Mexico Natie de uiterst succesvolle samenwerking op met de rederij Grimaldi in de joint venture rond de Antwerp Euro Terminal (AET) op linkeroever. Een initiatief waar iedereen vandaag biezonder trots op is. Op een terrein van vandaag 130 hectaren groot verwerkt AET liefst tot 550.000 auto's op jaarbasis. De groeikracht van AET straalt af op de hele groep. Zo ook op de Sallaum terminal (voornamelijk tweedehandswagens en trucks) waar Mexico Natie in 2014 mee ging samenwerken en op het eigen transportbedrijf van de groep.
"Wij houden de lijnen doelbewust heel kort", zegt Marc Ivens nog. "De economie evolueert biezonder snel en wij proberen als Mexico Natie om dicht betrokken te blijven bij het hele havengebeuren. We lossen dat samen op, zeggen we geregeld tot onzen klanten. Efficiënt en zeker zonder veel overbodige administratieve rompslomp." (MB)

Bekijk de socials