Wifi-gebruik in het vliegtuig leidt tot grote veiligheidsrisico’s

Facility

Zakenreizigers waarderen de toenemende beschikbaarheid van wifi aan boord. Ze houden echter weinig rekening met de securityrisico's die gepaard gaan met het gebruik van onbeveiligde netwerken. Zonder de juiste voorzorgsmaatregelen kunnen hackers toegang krijgen tot gevoelige klant- en bedrijfsgegevens en persoonlijke informatie. BCD Travel waarschuwt zowel bedrijven als reizigers voor de risico's van het gebruik van wifi in het vliegtuig. BCD Travel geeft eenvoudige voorzorgsmaatregelen voor zakenreizigers om zich te beschermen tegen onbeveiligde netwerken.


UTRECHT, Nederland, 27 maart 2018 - Zakenreizigers waarderen de toenemende beschikbaarheid van wifi aan boord. Ze houden echter weinig rekening met de securityrisico's die gepaard gaan met het gebruik van onbeveiligde netwerken. Zonder de juiste voorzorgsmaatregelen kunnen hackers toegang krijgen tot gevoelige klant- en bedrijfsgegevens en persoonlijke informatie. BCD Travel waarschuwt zowel bedrijven als reizigers voor de risico's van het gebruik van wifi in het vliegtuig.

Gevolgen voor bedrijven
In de laatste jaren is het aantal luchtvaartmaatschappijen dat wifi aan boord aanbiedt, aanzienlijk gegroeid. Wereldwijd wordt wifi aangeboden op zo'n 43% van de Available Seat Miles. Bijna alle luchtvaartmaatschappijen bieden nu wifi aan in ten minste een deel van hun vliegtuigen, voornamelijk op intercontinentale vluchten. Tot grote vreugde van zakenreizigers, die vaak alle voorzichtigheid laten varen om tijdens de vlucht te kunnen werken.

"Reizigers beseffen niet welke risico's die open wifi-netwerken met zich meebrengen. Ze riskeren virussen en malware te verspreiden binnen het bedrijfsnetwerk en naar andere gebruikers", aldus Frank Schuchard, Information Security Officer bij BCD Travel. "Het bedrijf loopt risico om persoonlijke en vertrouwelijke informatie te verliezen. Na de eerste hack kunnen meerdere aanvallen op systemen en informatie volgen, en dat kan weer leiden tot sabotage en reputatieschade."

Veiligheidsmaatregelen
"Er zijn enkele eenvoudige maatregelen die elke zakenreiziger zou moeten nemen om zijn mobiele toestellen en daarmee het bedrijfsnetwerk te beschermen", zegt Schuchard. "Reizigers moeten zich realiseren welke gevolgen hun acties kunnen hebben en hoe belangrijk het is om vertrouwelijke en gevoelige informatie te beveiligen."

Natuurlijk moeten bedrijven ook de juiste maatregelen nemen. Afhankelijk van het soort bedrijf en of klantgegevens al of niet worden opgeslagen, kunnen deze maatregelen strenger zijn:

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials