Hou uw bedrijfsdoelen in de gaten

Finance

Voor zakelijke dienstverleners geldt, meer nog dan voor andere branches, dat tijd geld is. Maar de kwakkelende economie van de voorbije jaren heeft de druk op tarieven en marges fors verhoogd. Daarnaast heeft de dienstverlener te maken met hogere verwachtingen van klanten, zoals meer kwaliteit en toegevoegde waarde, én met harde concurrentie.

Om het verschil te maken met de concurrentie, moet men in alle aspecten van de bedrijfsvoering zo efficiënt mogelijk handelen. Daarom heeft de zakelijke dienstverlener een heldere visie en strategie nodig om zijn tijd en diensten zo effectief en winstgevend mogelijk te verkopen. Ook zal hij, om vorderingen te meten, KPI’s moeten vaststellen en communiceren. Goed inzicht in processen helpt om deze te optimaliseren, van het opstellen van de offerte tot het uitsturen van de factuur.

 

KPI’s in de dienstverlening

Key Performance Indicators (KPI's) verschillen per bedrijf en per sector. Voor bedrijven binnen de dienstverleningssector geven deze KPI’s globaal genomen het meest relevante inzicht:

• Projectpijplijn: krijg volledig inzicht in de geplande en verwachte werkzaamheden en zet dit af tegen de beschikbare capaciteit.

• Facturabele uren: zorg voor de hoogste factureerbaarheid per consultant.

• Days Sales Outstanding (DSO): zorg dat factureerbaar werk zo snel mogelijk in cash wordt omgezet.

• Verliezen van inkomsten: voorkom omzetverlies door factuurfouten, onjuiste urenregistratie en onkostenregistratie.

Projectmarges: spot winstgevende en verliesgevende projecten.

 

Kennis is macht

Het vaststellen en communiceren van een heldere visie van uw doelen en strategie is de eerste stap in het verbeteren van uw bedrijf. De volgende stap: continu een vinger aan de pols houden. Alleen dan krijgt u het inzicht om precies te weten waar u op ieder moment staat. En zoals u weet: kennis is macht. Een betrouwbaar softwarepakket dat u dit overzicht continu helpt behouden, kan voor bedrijven het verschil maken.

 

 

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials