“In een krappe arbeidsmarkt is employer branding belangrijker dan ooit”

Interim & Rekrutering

“Waar vroeger vooral de kandidaten het initiatief namen, moeten wij vandaag eerder zelf naar hen toestappen”, stellen Robby Vanuxem, CEO van Hays, en Charis Keersmaekers, teamleader Office Support bij Hays Response.

Het rekruteringsbureau stelt ten opzichte van 2017 een groei vast van het aantal interim jobs met optie vast van 35%. “Sinds twee jaar zitten we in een kandidatenmarkt met een groei van het aantal vacatures met meer dan 50% bij Hays Response, de divisie die gespecialiseerd is in het snel plaatsen van gekwalificeerde medewerkers in office en finance. Vroeger boekten we gesprekken met vijftien kandidaten per week in, nu ligt dat helemaal anders.”

Vijf tips om talent aan te werven en te behouden

  1. Verzorg uw employer branding

Als werkgever besteedt u best veel aandacht aan uw employer branding, de manier waarop u als bedrijf wordt ervaren. “Cultural fit (de match tussen werkgever en sollicitant op basis van gedeelde waarden, motivatie en drijfveren, red.) tussen werkgever en werknemer is belangrijker dan ooit. Jonge kandidaten willen ergens terecht komen, waar ze zich goed voelen, in een hecht team, in een bedrijf waar ze een goede begeleiding krijgen en waar er naar hen wordt geluisterd. Dat kan een doorslaggevende factor zijn om voor een bedrijf te kiezen en er ook langer te blijven”, stelt Robby Vanuxem.

  1. Organiseer een proefdag

Hays adviseert zijn klanten om een proefdag te organiseren. Een kandidaat komt dan in contact met zijn toekomstige collega’s, en niet alleen met de HR-manager of de CEO, en hij maakt ook kennis met de omgeving waarin hij zal terechtkomen. “U kan hem eventueel ook enkele taken laten uitvoeren, maar belangrijker is dat hij voeling krijgt met uw bedrijf”; aldus Charis Keersmaekers.

  1. Solliciteren via sociale media

 De jonge generatie solliciteert niet meer via een motivatiebrief en cv. Via hun LinkedIn-profiel krijgen ze de vacatures zo naar zich toegestuurd. Ze verwachten dan ook dat ze enkel op basis van hun LinkedIn-profiel kunnen solliciteren. Sociale media worden op dat vlak alleen nog maar belangrijker. Als werkgever benadert u kandidaten dus best ook via deze weg en houdt u uw selectieprocedure best zo efficiënt en kort mogelijk.

  1. Stel een aantrekkelijke jobomschrijving op

“Jongeren en high potentials zijn gevoelig aan aantrekkelijke jobomschrijvingen. Gebruik daarom termen als ‘internationale ontwikkeling’, ‘ontwikkeling van soft skills’, ‘doorgroeimogelijkheden’, ‘cultural fit’ en ‘begeleiding’ en vermijd in uw vacatures omschrijvingen als ‘geen 9-to-5-mentaliteit’, want dan zeg je eigenlijk dat de kandidaat veel zal moeten overwerken, terwijl jongeren vandaag een goede work-life balance belangrijk vinden. Beter is te spreken over de mogelijkheden die je aanbiedt om het werk- en privéleven goed in balans te houden”, stelt Robby Vanuxem.

  1. Geef zelf opleiding

De witte raaf die voldoet aan àlle vereiste selectiecriteria bestaat niet. Maar iemand die het profiel waarnaar u op zoek bent, sterk benadert, kan u misschien zelf verder ‘kneden’, met een interne opleiding. De instroom van kandidaten op uw vacatures zal daardoor vergroten.  

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant