Een goede werkgever zijn is niet langer genoeg. Sexy worden is de boodschap

Opleiding

De socio-economische situatie van de toekomst zorgt ervoor dat het krapper vissen zal worden in de vijver van de arbeidsmarkt.

U kan dat oplossen door te werken aan uw “employer branding” wat zoveel is als werken aan uw imago als werkgever. Dit imago hangt samen met de bedrijfscultuur, de waarden en het algemeen imago van uw bedrijf en/of sector.

Employer branding heeft 3 componenten:

1. Sluiten de waarden van de werknemer aan bij deze van uw bedrijf?

Sollicitanten voelen zich aangesproken als de persoonlijkheidstrekken van uw bedrijf of organisatie “matchen” met die van hen. Je moet als werkgever dus eerst psychologisch kunnen verleiden alvorens de loon- en arbeidsvoorwaarden gaan meespelen. Een tweede “eerste indruk” kan je niet maken, dit geldt in beide richtingen. Wat je belooft, moet je natuurlijk ook waarmaken. Onthaal, begeleiding, voortdurende vorming zijn belangrijk, evenals de leidinggevende capaciteiten van uw middenkader. Onderzoek wees uit dat mensen van job veranderen als de relatie met hun directe leidinggevende niet loopt zoals ze zelf willen. Begeleiding en opleiding (situationeel leiderschap…) van uw middenkader kan soelaas bieden.

2. In welke mate wordt uw visie op waarden en bedrijfscultuur ook zo ervaren door uw medewerkers?

Ook uw medewerkers en collega’s maken reclame (of juist niet) voor u als bedrijf en werkgever.

3.De aantrekkelijkheid van uw bedrijf hangt samen met het algemene imago van uw bedrijf

Zo is het bijvoorbeeld best mogelijk dat het imago van Apple anders wordt ingeschat dan dat van Microsoft. Dit heeft ook zijn gevolgen bij de “werkgevers-branding”. Studies hebben aangetoond dat de beslissing om ergens te solliciteren gebaseerd is op het algemene bedrijfsimago. Spijtig genoeg is een bedrijfsimago maken veel moeilijker dan het te kraken.

Samengevat: zoek en bepaal uw Unique Selling Position en gebruik die, ook in uw personeelsbeleid.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials