Weerwerk, verzet, tegenstand, protest! Over omgaan met weerstand bij medewerkers

HR

Mensen houden vaak niet zo van veranderingen. Ze doen er soms veel moeite voor om bij hun oorspronkelijk standpunt of werkwijze te blijven. Weerstand heeft te maken met angst voor het onbekende, maar ook met je beknot voelen in je vrijheid. Als mensen een beperking krijgen opgelegd die ze ervaren als oneerlijk, voelen ze weerstand. Onder vrijheid verstaan we dan: “doen zoals je gewend bent” of “denken zoals je altijd dacht”.

Weerstand is bijstand: het betekent dus dat er nog wel betrokkenheid is op de zaak. Het is belangrijk te detecteren wat de betrokkene als oneerlijk of bezwaarlijk in de situatie ervaart. Het is dus de kunst om de vinger op de wonde te leggen en doortastend te werk te gaan.

Hoe doe je dat?

Benoemen: Spreek openlijk uit dat je weerstand voelt bij de medewerker. Door zelf de eerste stap te zetten creëer je een sfeer van wederzijds respect en vertrouwen. Dit geeft de ander de gelegenheid te reageren en aan te geven wat zijn bezwaren zijn.

Exploreren en erkennen: Vraag door op de bezwaren door actief te luisteren. Verhelder de belangen, motieven en daarmee gepaard gaande gevoelens. Herken zoveel mogelijk punten in het betoog van de ander en toon expliciet je akkoord hiermee. Bevestig waar je kan. Medewerkers hebben vaak goede ideeën over wat goed loopt en beter kan. Maak voldoende tijd om naar hen te luisteren en leer van hun inzichten.

Integreren: Formuleer je eigen standpunten en motieven en ga op zoek naar gemeenschappelijke belangen. Verleg de focus van het huidige probleem naar de oplossing. Zoek samen naar creatieve oplossingen en waardeer elke poging.

Consolideer: Breng de gezichtspunten samen in een besluit. Trek grenzen en maak concrete afspraken over een mogelijke evaluatie in de tijd. Bedank voor het constructieve gesprek.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials