Hoe flexibel is uw IT-systeem?

IT

Slimme ondernemers slagen erin om van hun vernieuwende ideeën een welvarend bedrijf te maken. Hun droombedrijf groeit uit tot een gevestigde waarde, ze verfijnen het product of de dienst, en bouwen voort op een stabiele basis. Wat de ondernemer echter niet kan voorzien zijn plotse marktveranderingen. Ze zitten opeens niet langer in een comfortzone, en tasten in het duister wat toekomstige behoeften betreft.

Kmo’s hebben gelukkig een groot voordeel ten opzichte van grote bedrijven: hun wendbaarheid. Kleinere ondernemingen hebben een kleiner organigram en minder rigide processen. Ze kunnen daarom sneller inspelen op wijzigingen. Maar daar moet de IT-infrastructuur dan wel op voorzien zijn.

Kmo’s met groeiambities moeten niet alleen voluit mikken op uitmuntende producten en diensten, ze moeten ook hun bedrijfsprocessen integreren om hun onderneming vlot te laten draaien. Daarbij heeft men een real-time, globaal zicht op hun bedrijfsactiviteiten nodig. Door de belangrijkste schakels van de bedrijfsketting goed op te volgen, kan men bepalen welke producten rendabel zijn, welke niet, en waarom. Door te kiezen voor geïntegreerde, efficiënte bedrijfsprocessen, kan een onderneming de flexibiliteit verwerven die nodig is om in te spelen op nieuwe marktfenomenen: een nieuwe leverancier met betere prijzen, een belangrijke klant die meer bestelt, of een agressieve concurrent die mee in de vijver komt vissen.

Dat vergt enorm veel flexibiliteit van de bedrijfsprocessen en de informaticasystemen, en daar wringt vaak het schoentje. Een IT-systeem moet je nu eenmaal makkelijk kunnen aanpassen, configureren en uitbreiden om de bedrijfsgroei blijvend te ondersteunen. Na zo’n software-integratie is het eenvoudiger om klanten op hun wenken te bedienen. Voor klanten die flexibele leveringsdata vragen, wordt het met geïntegreerde bedrijfssoftware bijvoorbeeld eenvoudiger om procescycli van bestelling tot levering te stroomlijnen en aan te passen.

Alleen dankzij geïntegreerde bedrijfssystemen krijgt men bovendien de nodige business intelligence (BI) om op een accurate manier te bepalen en voorspellen wat klanten zullen kopen, en nieuwe voorraden aan te leggen om klaar te zijn voor die veranderende behoeften.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials