Omwille van de kers

IT

Veel bedrijven zien hun productiviteit en rentabiliteit fors de hoogte in gaan na de installatie van een ERP-pakket. Maar om mysterieuze redenen blijft het verhoopte effect elders uit. Hoe komt dat toch?

U leest over de vele voordelen die deze technologie kan opleveren. En bij andere bedrijven in de sector – vaak uw concurrenten – lijkt het ook wel vruchten af te werpen. Maar zelf hebt u niet het gevoel dat uw bedrijf er veel beter door draait? Dit zorgt voor frustaties... Om de oorzaak te kennen, keren we best terug naar het prille begin, naar de implementatie van de software. Werden toen wel de juiste doelen vooropgesteld? Of bleef het bij de vage belofte dat de administratie voortaan vlotter zou verlopen? Werd het nodige gedaan opdat het ERP-systeem u kan vertellen of uw klanten tijdig betalen? Kunt u in een oogopslag zien of u niet te weinig of teveel voorraad hebt?

Dergelijke mogelijkheden worden vaak pas op het einde van de implementatie voorzien. En soms komt men er helaas niet meer toe, omdat het budget dan al is opgegaan aan onvoorziene extra’s. Of is het geduld van de organisatie op en wil men niet langer wachten om de nieuwe software in gebruik te nemen. Het voornaamste is klaar, vooruit met de geit! Helaas, het voornaamste, het voordeel dat het grootste verschil kan maken binnen uw organisatie, moet dan nog komen. Het is de kers op de taart, maar het is net omwille van de kers dat we de taart zo lekker vinden, nietwaar? Het uitblijven van het effect na implementatie van het ERPpaket is dus geen technologisch probleem. Het is de werkwijze die niet op punt staat.

Af en toe vraag ik eens aan nieuwe klanten wat ze willen bereiken. Helaas komt men vaak niet verder dan “onze marges verhogen” of “sneller kunnen leveren”. In zulke gevallen weet ik dat daar nog veel werk aan de winkel is. Wat ik wil horen, zijn zaken als “onze voorraadkosten met twaalf procent verlagen” of “het aantal uitstaande facturen terugbrengen tot twintig procent.” Dergelijke doelstellingen zijn niet lukraak gekozen. Die kunt u maar opstellen als u met KPI’s – zogenaamde key performance indicators – begint te werken. bij kmo’s is dit niet zo gebruikelijk als bij grote ondernemingen, al is daar geen enkele goede reden voor.

Werken met KPI’s is geen rocket science, en in tegenstelling tot grote organisaties moeten kmo’s maar een handvol KPI’s in de gaten houden. In goede ERPpakketten zitten die zelfs pregeconfi gureerd in de software, vaak zelfs afgetoetst aan de prestaties van de gemiddelde onderneming binnen uw sector. Zo kunt u veel makkelijker een concreet doel vooropstellen om naar te streven. En is de kans ook groter dat u daar iets mee opschiet.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials