Op de groei gekocht

IT

Als bedrijven groeien, veranderen hun behoeften. Een elektricien heeft genoeg aan een camionetteke om bij zijn klanten langs te gaan, maar enkele jaren – en een aantal aanwervingen – later moet je plots een wagenpark beheren. En hoeveel winkeltjes, waarin de eigenaar zijn waren rechtstreeks aan de klant verkocht, zijn niet geëvolueerd tot een groothandel die de koopwaar importeert en via dealers of franchises aan de man brengt?

Als ik naar de Belgische kmo-klanten van SAP kijk, zie ik sterk groeiende bedrijven in tal van sectoren. Dat is niet evident, want elke omgeving stelt zijn eigen specifi eke uitdagingen. Een retailbedrijf groeit nu eenmaal anders dan een producent van industriële apparatuur. Maar een constante in al die gevallen is dat de IT-infrastuctuur, en dus ook de bedrijfssoftware, vlot meegroeit met de onderneming.

Daar bestaat blijkbaar een hardnekkig misverstand over. Sommige bedrijfsleiders zijn er nog altijd van overtuigd dat kleine kmo’s totaal andere informaticabehoeften hebben dan grote ondernemingen. Er zijn uiteraard verschillen, maar de gelijkenissen zijn wellicht talrijker. Beide categorieën van bedrijven moeten blindelings kunnen vertrouwen op hun computersystemen, ze moeten zo goed mogelijk afgestemd zijn op de bedrijfsactiviteiten en –doelstellingen, ze moeten passen in het budget, enzovoort. En voor beide categorieën geldt: informatica moet de vele veranderingen van de onderneming kunnen opvangen.

Dat kan groei zijn, wat betekent dat hard- en sofware schaalbaar moeten zijn. Maar vaak is het ingewikkelder: kmo’s breiden uit, worden complexer, nemen er nieuwe activiteiten bij, veranderen hun businessmodel of tenminste hun verkoopmodel. Een voorbeeld uit eigen huis: in onze ERP-software kun je op elk moment activiteiten of processen activeren die je bij aankoop van het pakket niet nodig had. Want ook als je klein begint, moet je er rekening mee houden dat je ooit een HRafdeling nodig zal hebben, aan magazijnbeheer zal moeten doen en ook software nodig zult hebben om een overzicht te krijgen van je verkoopresultaten.

Dat klinkt nu misschien akelig, maar het hoort nu eenmaal bij de groei van een onderneming. En groeien willen we toch allemaal, niet?

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials