Sociale IT?

IT

Naar aanleiding van een opmerking op de A12-meeting van januari, zou ik het deze maand even willen hebben over een gestadig groeiende IT-toepassing.

Diverse business clubs en dergelijke beseffen het belang van het kennen van mensen om zaken te doen. Het gaat naast “wat” je kent, vooral om “wie” je kent. Zo’n netwerk werkt op twee manieren uitstekend. Enerzijds gaat je naam dag na dag verder rond als je degelijk werk aflevert. Anderzijds is er de sociale controle door je netwerk-kennissen zodat bij misstappen je blunders nog sneller bekend raken. Integriteit is het sleutelwoord! En waakzaamheid op je kwaliteit is daarom essentieel.
 
Al enige jaren zijn er ‘netwerkers’-‘internet gebruikers’ met gemeenschappelijke belangen die ook met elkaar in contact willen komen en blijven door bepaalde websites. Ook hier gelden dezelfde regels. Met dit verschil dat hier de communicatie nog sneller loopt en dat je nooit weet wie er allemaal over je schouder mee kijkt. We kennen vast allemaal Facebook, Netlog, Plaxo, linkedIn, … die momenteel erg ingeburgerd zijn (wie heeft er nog geen account?). Leuk, zinvol maar misschien ook oppassen.

Als je je engageert om actief deel te nemen aan zo’n community, verwachten de andere gebruikers dat je op regelmatige basis aanwezig bent op de website (zoals met een business club). Als je je profiel dus niet verzorgt en alleen maar contact maakt als je iets nodig hebt of om over anderen dingen te vernemen maar zelf niets wilt delen, sta je eigenlijk buiten de gemeenschap en werkt de toepassing niet. Een andere bedreiging is de sluipende verslaving om continu op je netwerk te zitten en zo de focus te verliezen van het eigenlijke werk dat natuurlijk ook moet gebeuren.

Gebruik deze netwerken dus intensief voor het zoeken naar oplossingen voor uitdagingen, om ervaringen te delen, om nieuwe medewerkers aan te trekken, … Maar hou je ogen open zodat je zo objectief mogelijk deel neemt aan de gemeenschap van jouw keuze.

Op die manier zijn deze netwerken mogelijk super vruchtbare middelen om je bedrijf een mooie boost te geven.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials