Bedrijven gebruiken shortsea en binnenvaart

Logistiek

Colruyt kiest binnenvaart voor containervervoer

Colruyt zal in de toekomst voor de aanvoer van zijn goederen gebruik maken van de binnenvaart via de containerterminal in de haven van Brussel. Vanuit o.a. de haven van Antwerpen zullen ongeveer 400 tot 500 containers per jaar via het Zeekanaal Brussel-Schelde per binnenschip naar de Brusselse containerterminal gevaren worden. Van daaruit zullen de goederen verder vervoerd worden per vrachtwagen naar het nieuwe distributiecentrum van Colruyt in Ghislengien. Een verdere groei van de trafiek per binnenschip is mogelijk indien de marktvoorwaarden toelaten om andere distributiecentra van Colruyt in Halle, Sint-Pieters-Leeuw en Lot, eveeenns vanuit de haven van Brussel te bevoorraden. De Brusselse minister van Vervoer en Haven Brigitte Grouwels is alvast enthousiast.

De beslissing werd genomen na een testperiode waarin Colruyt overtuigd werd van de vele voordelen van de binnenvaart. De warenhuisketen streeft naar duurzame oplossingen, zowel vanuit ecologisch als economisch standpunt. Het groeiende probleem qua mobiliteit op de Antwerpse ring was een bijkomende stimulans.

Arcelor Mittal – staal met verschillende modi naar Zweden

Arcelor Mittal is de grootste staalproducent ter wereld. Tot 2005 gebruikte de groep in Europa het spoor en de weg voor zijn transporten van staal naar Zweden, jaarlijks zo’n 250.000 ton. Een gedeelte hiervan komt uit Gent, Luik en Florange (Frankrijk) en is bestemd voor de autoindustrie in Zweden (Volvo, Saab). Door sterk gestegen spoor- en vrachtwagenkosten heeft het bedrijf sinds 2006 gekozen voor een multimodale combinatie: met spoor en vrachtwagen wordt staal (rollen en platte platen) aangevoerd tot Gent, geladen op het schip (shortsea) tot Göteborg en nadien afgeleverd op de eindbestemming per spoor of vrachtwagen volgens de vraag van de klant. Het Zweedse spoorsysteem laat perfect het volgen van de lading toe (“track-trace”).

De shortsea dienst DFDS Tor Line biedt 5-6 afvaarten/week wat een just-in-time levering toelaat in combinatie met voor- en natransport. Er zijn ook opslagfaciliteiten in Gent en Göteborg indien er voor een beperkte bufferstock wordt gekozen.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials