Bedrijven gebruiken shortsea en binnenvaart

Logistiek

Biertanks naar Valencia 

Onlangs werden vanaf de Zuidnatie terminal in Antwerpen negen imposante biertanks verscheept naar Spanje. De tanks hadden elk een gewicht van 38 ton en als afmetingen 21,63 m lengte x 7,03 m diameter, in totaal een volume van bijna 10.000 cbm.

Het transport was een volledig watergebonden transportketting: de tanks werden aangevoerd per binnenschip en vervolgens met shortsea shipping verscheept. De tanks werden als deelcargo met twee schepen vervoerd, waaronder het m/s Laganborg.

Het vastzetten van de gigantische tanks op het dek was een secuur werk dat werd uitgevoerd door de firma Anspac. Slechts 7 dagen later werden alle negen tanks in perfecte staat gelost in de haven van Valencia, vanwaar ze naar een nabijgelegen site werden vervoerd.

ARS Agencies was agent voor de beide coasters. Deze firma is gespecialiseerd in het transport van conventionele en projectladingen, zowel in binnenvaart als in shortsea.

Suiker via een keten langs het water Europa in

Suikerproducent Tiense verscheept ook “bulk”zendingen in 20’dc naar verschillende bestemmingen in Europa. Voor een aantal hiervan wordt gebruik gemaakt van de combinatie vrachtwagen, binnenvaart en shortsea shipping.

De inland container terminal Cargovil in Vilvoorde, sinds begin mei uitgebaat door Van Moer Stevedoring, wordt hier als draaischijf gebruikt. Vanaf de verschillende laadplaatsen worden de containers aangevoerd naar deze terminal in Vilvoorde voor belading in een binnenschip. Dit binnenschip brengt deze containers naar de haven van Antwerpen waar zij met verschillende shortsea lijndiensten naar de Europese klanten worden verstuurd. Globaal kan dit oplopen tot een 1500 tal containers per jaar.

“Een mooi voorbeeld van synergie tussen binnenvaart en shortsea, waarbij de containers al ver in het binnenland op het water worden gezet”, aldus Van Moer Group.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials