Inkoop en partnerships

Logistiek

Inkoop staat op een keerpunt.  De inkoper moet meer transparantie brengen en samenwerken met leveranciers.  Dat vergt kennis van de hele keten, van planningssystemen, ontwikkelingsmodellen, risicospreiding. Wil men het beroep op niveau brengen dan moet men veelzijdige talenten inzetten, die businessplannen kunnen lezen, wereldwijde verhoudingen begrijpen, die de juridische aspecten van een probleem zien en oplossingen onderhandelen.

Volgens het boek “Collaborative Sourcing” van Michel Philippart, kan inkoop strategische meerwaarde leveren door samenwerkingsrelaties met leveranciers beter te managen.  Inkoopteams beheren leveranciersrelaties die kunnen variëren van de traditionele prijsonderhandelingen tot volwaardige samenwerking in partnerships.

Het is belangrijk om te weten welke relaties geschikt zijn voor een partnership.  Bij voorkeur kies je partners die complementair zijn in het realiseren van je doelstelling.  Samen kan je dan werken aan de ontwikkeling van een product waarmee het bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrentie. Mooie voorbeelden van samenwerkingen zijn die tussen Xeikon, fabrikant van digitale drukpersen en Barco, voor consoles en schermen, die hun technologie in elkaar lieten schuiven. Of Hansen Transmissions die samen met lagerleveranciers, lagers integreert in de tandwielen van de windmolens, om zich samen op de markt te profileren. 

Een partnership wordt gebouwd op wederzijds vertrouwen.  Om vertrouwen te krijgen moet er openheid zijn over plannen en prognoses, maar ook over realisaties, problemen en risico’s.  Een eerlijke relatie wordt bevorderd door duidelijke en correcte communicatie.  Er moeten duidelijke afspraken zijn over de verdeling van kosten en opbrengsten.  Het partnership moet steeds een meerwaarde bieden aan beide partijen.  Bovendien moeten de juiste processen en structuur aanwezig zijn om tot een effectieve samenwerking te kunnen komen. De organisaties moeten aangepast worden om het partnership te ondersteunen. De volledige supply chain moet transparant worden.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials