Penny wise Pound foolish

Logistiek

Het is nog steeds verbazend hoeveel energie en tijd inkopers steken in het onderhandelen van de kleine zaken. Dit zonder rekening te houden met de grote contracten die eigenlijk 90% van de activiteiten van de verantwoordelijke inkoopafdeling zouden moeten uitmaken.

Het is nog steeds verbazend hoeveel energie en tijd inkopers steken in het onderhandelen van de kleine zaken. Dit zonder rekening te houden met de grote contracten die eigenlijk 90% van de activiteiten van de verantwoordelijke inkoopafdeling zouden moeten uitmaken.

Uit analyse over verschillende sectoren blijkt dat inkoop nog steeds niet volwaardig wordt erkend als een partner, die toegevoegde waarde voor een bedrijf kan leveren. Inkoop wordt nog vaak geconcipieerd als noodzakelijk kwaad waar men niet om heen kan. De oorzaak hiervan is dat de bedrijfsleiding zich nog steeds niet bewust is van het feit dat de facturen van leveranciers het grootste deel uitmaken van de kosten die men maakt. Dat de bedrijfsleiding nog steeds ervan overtuigd is dat de gespecialiseerde gebruiker het beste geplaatst is om de grote afspraken met de betrokken leveranciers te maken.

Met andere woorden inkoop wordt in nog zeer veel sectoren beschouwd als het broertje dat de belangrijke uitgaven moet laten uitvoeren door de operationele gebruiker. Dus het institutionaliseren van “ Penny wise, Pound foolish”.

Het doorbreken van het glazen plafond voor inkoop is een materie die op verschillende niveaus dient te worden aangepakt:

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials