Leaderboard BB.gif

Te weinig tijd om digitaal te ondernemen

Marketing & Sales

De drempel om digitaal te ondernemen is nog altijd te groot in ons land. Een vierde van de zelfstandigen heeft zelfs geen tijd om te bedenken hoe online toepassingen hun zaak zouden kunnen promoten of laten renderen.

De drempel om digitaal te ondernemen is nog altijd te groot in ons land. Een vierde van de zelfstandigen heeft zelfs geen tijd om te bedenken hoe online toepassingen hun zaak zouden kunnen promoten of laten renderen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat GfK in opdracht van Telenet Business uitvoerde bij 304 zelfstandigen in België. Telenet Business wil hen op weg helpen met het project ‘De Digitale Versnelling’. Het bedrijf stuurt de komende maanden een tiental onafhankelijke digitale experten op pad naar 1.000 kmo’s om hen gratis tips te geven.

De meeste zelfstandigen beseffen dat ze moeten digitaliseren om hun concurrenten en de grote merken voor te blijven. Maar ze hebben vaak nog een lange weg af te leggen. Het onderzoek van GfK bij kmo’s met maximaal 20 werknemers toont aan dat 43 procent van de zelfstandigen geen website heeft, 56 procent geen Facebookpagina heeft, en 34 procent zelfs geen van beide gebruikt. Ook op het vlak van e-commerce lopen kmo’s achter: 82 procent heeft nog geen webshop.

 

Obstakels: gebrek aan tijd en kennis

 

Martine Tempels, senior vice president Telenet Business: “Zelfstandigen die willen digitaliseren, botsen vaak op een aantal obstakels. Een vierde van de Vlaamse kmo’s heeft geen tijd om er zich mee bezig te houden, en een op de vijf heeft er te weinig kennis over. Met het project ‘De Digitale Versnelling’ willen we het engagement aangaan om zelfstandigen en kleine ondernemingen te helpen om deze digitale uitdagingen om te zetten in opportuniteiten. We willen hen tonen dat online ondernemen met bijvoorbeeld een website, sociale media of e-mailcampagne niet moeilijk of tijdrovend hoeft te zijn en snel een positieve impact kan hebben op hun zaak.”

1.000 zelfstandigen en kmo’s kunnen een gratis bezoek aanvragen van een onafhankelijke digitale expert. Ze zijn allen specialist in een bepaald vakgebied, van adverteren op sociale media, over een webshop oprichten tot een gericht e-mailbestand opbouwen. De zelfstandigen kunnen zelf kiezen over welk onderwerp ze bijleren. Tijdens een persoonlijk gesprek van zo’n twee uur bij hen in de zaak, krijgen ze advies op maat om daarna zelf gericht verder aan de slag te gaan.

 

Geen strategie

 

Sofie Verheirstraeten van yogasalon Kokoro kreeg al een expert over de vloer in de testfase van het project. Net als 78 procent van de zelfstandigen had ze geen strategie voor haar digitale activiteiten en volgde ze gewoon haar gevoel. 41 procent van de kmo’s geeft toe dat ze alleen maar aanwezig zijn op sociale media omdat hun concurrenten dat ook zijn.

Sofie Verheirstraeten: “Ik was al lang actief op sociale media, zonder goed te weten wat ik aan het doen was. Ik was zeker niet slecht bezig, want mijn workshops zitten redelijk vol. Maar ik vroeg me wel af of het niet nog beter kon. Zeker omdat ik er veel tijd in stak en het bovenop mijn ander werk kwam. Sinds het bezoek van de expert, plan ik mijn berichten op sociale media elke week in, en hoef ik dit niet meer tussendoor te doen. Ik adverteer nu ook gericht via Facebook.”

 

Info: www.digitaleversnelling.be.

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials