Leaderboard BB.gif

Wij hebben een film(pje) gemaakt ‘op dokters voorschrift’.

Marketing & Sales

Als je iemand kent die diabeet is, of zelfs ruimer, als iemand in je kennissenkring dient te leven met een beperking, dan is dit een verhaal voor jou. Maar ook als je geregeld op restaurant gaat dan is dit een ‘must-read’, zeker als je fan bent van de Klanten Wegjaag voorbeelden in deze rubriek.

Het begon met mijn vriend Thibault, producer en cameraman, die mij vroeg of ik de rol van een ober wilde spelen in twee fases. In de eerste fase ‘totaal fout’ en in de tweede ‘helemaal correct’. De opnames zouden doorgaan in hotel Het Zand en restaurant De Kleine Zavel, allebei zo wat om de hoek van waar ik woon en het was op een zaterdag, dus ik reageerde enthousiast met een ‘ja’ zelfs al was het low budget. (Hij filmt en monteert geregeld mijn lezingen, dus voor zo iemand doe je wel eens wat!). Trouwens, toen hij mij het script doorstuurde zag ik vooral die totaal foute fase alvast helemaal zitten. De bedoeling was namelijk, dat ik mij in de rol van ober mocht laten gaan op een totale ‘klanten wegjaag’ manier en zoiets hoef je mij als ‘voorzitter’ van de Klanten Wegjaag Club maar één keer te zeggen.

 

Diabeet en toch op restaurant

Wat was namelijk de bedoeling van het hele opzet? Dokter Christine Pelckmans, die een autoriteit op het vlak van diabetes mag genoemd worden, heeft een website en een app ontwikkeld die terug te vinden is onder de naam ZUCSU. Je voelt onmiddellijk dat hier het woord voor ‘suiker’ in zit zowel in het Nederlands, Frans, Engels als Duits.

Een van de belangrijkste elementen van die website en app is de inventaris van al de horecazaken die diabeet-vriendelijk zijn. Maar laat ik niet vooruit lopen. We leggen het ZUCSU-concept zo dadelijk wel verder uit, maar eerst even terug naar de film.

 

De totaal foute ober

De rol die ik mocht spelen was dus die van een ‘garçon’ die geconfronteerd werd met een koppel dat een bestelling wilde laten opnemen, maar waarbij de man van het duo enigszins fluisterend vroeg ‘Excuseer ik heb suikerziekte, is het mogelijk dat de keuken het gerecht lichtjes aanpast wat het gebruik van koolhydraten betreft? Of kan mededelen hoeveel er in zitten?’.

Hierop mocht ik dan voluit gaan in het, zuchten, schouders ophalen, wegkijken, grommen enz., waarbij ik dan ook nog iets mocht zeggen in de aard van : ‘Sorry meneer maar daar kunnen wij niet aan beginnen! Onze keuken heeft daar geen ervaring mee en het is hier momenteel te druk voor dat soort foliekes. Heeft u dat trouwens bij de reservering laten weten?’.

De man in kwestie antwoordt op die laatste vraag: ‘Neen, moest dat dan ?’

Waarop ik weer: ‘Tja! Dat was toch het beste geweest! Allee, ik zal vragen of de keuken toch iets extra zou willen doen. Wat wenst u dan te eten’.

De onthutste man is nu helemaal van zijn a propos en besluit snel met ‘ Euh… Geef mij dan maar een slaatje’. Hierop mag ik dan nog afsluiten met: ‘Ziet sé, was da nu zo moeilijk’. Waarna ik naar de keuken loop er weer zuchtend en nog ongeïnteresseerder aan de chef laat weten dat we ‘Weer een diabeet in de zaak hebben’.

 

‘Is dit er niet wat over ?’ ‘Ge moest eens weten!’

‘Is dit niet te…?’ dat was de vraag die ik als bezorgde ‘KWC-voorzitter’ stelde aan Christine (die als adviseur uiteraard aanwezig was bij de opnames) tijdens een van de veelvuldige breaks die nu eenmaal bij de film-business horen. En tot mijn totale verrassing, om niet te zeggen ontsteltenis, antwoordde ze: ‘Neen helemaal niet!’

En ze gaf een aantal voorbeelden.

- Er zijn horecazaken die een diabeet absoluut niet in hun ‘zaal’ willen hebben en wegstoppen in een of ander obscuur hoekje,. Hierbij creëren ze voluit het gevoel alsof men een besmettelijke ziekte heeft.

- Andere horecazaken gaan in dezelfde zin verder en zetten ‘alle’ gehandicapten en mensen die ziek zijn bij elkaar in een separate hoek.

- Anderen reageren net andersom. Als die de bestelling opnemen van iemand die op discretie hoopt en daarom fluisterend zegt ‘Excuseer maar ik heb suikerziekte zou u kunnen…’ roepen ze keihard naar de open keuken: ‘Hier zit wer nen diabeet, hedde ga taid oem een specialleke te doeng!?!’ (want uiteraard vereist koolhydraten-aandacht iets meer tijd van de restaurateur)

- Weer anderen die reageren heel laconiek met ‘voor één persoon kunnen we niet iets aparts doen’

Christine gaf zelfs een voorbeeld van een chef van een tweesterrenrestaurant die vlakaf zei: ‘Mijn klasse-zaak wil zich niet vereenzelvigen met zieke mensen’.

 

Het kan gelukkig anders!

Dat was hetgeen wij speelden in de tweede helft van de draaidag. Hetzelfde koppel, dezelfde ober maar een heel ander en vooral positief scenario. De gasten kregen onmiddellijk de algemene menukaart waar bij elk gerecht staat hoeveel koolhydraten er in zitten. Dat blijkt voor diabetici een perfecte oplossing te zijn. Op die manier kunnen ze voor zichzelf de optelsom maken van de respectievelijke gerechten om te kijken welke voorzieningen ze zelf kunnen treffen om binnen de hun toegelaten limieten te blijven.

Als garçon mocht ik toen ook nog meegeven dat ik samen met het aperitief alvast wat brood zou serveren wat illustreert dat het restaurant in kwestie echt bezig is met, en zich bewust is van, de noden van diabetici.

En dat is zoals al aangegeven uiteraard waar het allemaal om gaat bij die ZUCSU app en site. Men kan daarop kiezen welk etablissement het meest geschikt is qua locatie, budget en vooral qua aandacht voor koolhydraten. (Nvdr er zijn uiteraard ook heel wat zaken met aandacht voor bijzondere wensen van hun gasten, zelfs zonder dat ze in het ZUCSU circuit zitten. Maar diabetes is géén gewone allergie en vraagt nu eenmaal iets meer aandacht).

De ZUCSU-zaken hebben niet alleen hun menu’s aangepast, maar ook hun keuken en zelfs hun uithangborden. Hun personeel is ook voorbereid op de mogelijke vragen en wensen die net iets anders liggen dan bij het gros van hun gasten. Alhoewel dat laatste zou ons ook nog kunnen verbazen, als je weet dat 1 op 12 Belgen, dient rekening te houden met een of andere vorm van suikerziekte. (tegen 2030 verwacht men zelfs 12% van de bevolking – Bron Diabetes Liga)

Hoewel het een lange draaidag werd, was het fantastisch om het te doen! En het was niet alleen fijn om in een meer dan nuttige film te mogen meespelen, maar wij hebben met de hele ploeg uiteraard ook heel wat plezier gemaakt. Zeker bij de ‘foute ober’ had ik geregeld het gevoel in een sketch van ‘Loslopend Wild’ mee te spelen.

Wie het filmpje wil zien, kan surfen naar https://www.youtube.com/watch?v=jJoCpUvPevc

De ZUCSU website zelf vindt je via deze link: www.zucsu.com

 

Harry Van Hest

Voorzitter Klanten Wegjaag Club

 

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials