“We staan aan de vooravond van een revolutie: 2019 wordt het kanteljaar”

Mobiliteit

“Tussen dit en twee jaar spreken we niet meer van een fleet manager, maar van een mobility manager. Die tendens gaat gepaard met een overschakeling naar kleinere, groenere voertuigen. We staan aan de vooravond van een revolutie.: 2019 wordt hét kanteljaar.” Dat zegt Luc Pissens, voorzitter van de nog jonge Belgische Federatie voor Fleet- en Mobility Managers (BFFMM).

Elektrische leaseauto’s
Luc Pissens: “In 2019 zal het aanbod aan elektrische wagens enorm verhoogd worden. Vandaag is dat nog eerder beperkt, met de i3 van BMW, de e-Golf, de Tesla,… Maar Volvo, Mercedes, Audi, BMW,… leggen zich momenteel volop toe op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en zullen deze midden of eind 2019 presenteren. We gaan naar wagens met een autonomie van 500 km. Daar kan je perfect mee naar het buitenland reizen.”

Elektrische laadpalen
Luc Pissens: “De regering doet van haar kant ook haar best om het elektrisch rijden te stimuleren. Op Vlaams niveau streeft minister van energie Bart Tommelein (Open Vld) naar 5.000 oplaadpunten. Elke gemeente heeft er ondertussen minstens een. Maar je kan je afvragen waarom er op het vlak van oplaadpunten geen consensus is op nationaal vlak. Tommelein voorziet er 5.000 in Vlaanderen, maar wat met Brussel en Wallonië?”

Platform Elektrische Bedrijfswagens
Samen met initiatiefnemer Traxio en The New Drive en met financiële steun van de Vlaamse regering heeft de BFFMM het Platform Elektrische Bedrijfswagens opgestart om koplopende bedrijven te ondersteunen bij de vergroening van hun bedrijfsvloot. De ervaringen zullen later opgenomen worden in een praktijkgids, bestemd voor alle Vlaamse bedrijven.

Plug-in hybride
Een ander pijnpunt situeert zich op fiscaal vlak. “Ik denk aan de vermindering van de fiscale voordelen voor hybride voertuigen. Ik begrijp ten volle het verhaal rond de fake hybride wagens. Er dient echter gewoon een verplichting te zijn om deze auto’s dagelijks op te laden. Via een reporting kunnen we deze fake hybrides eruit halen. Vandaag is het aanbod van elektrische voertuigen beperkt waardoor de plug-in hybride wagens een tussenoplossing zijn om over te stappen naar puur elektrische auto’s.”

BFFMM heeft samen met andere belangenorganisaties (Febiac, Renta, Traxio) de overheid aangeschreven, waarna die de verhouding tussen de energiecapaciteit van de batterij en het gewicht van de wagen, die als parameters dienen voor de berekening van de fiscale aftrekbaarheid, teruggebracht heeft van 1 kWh per 100 kg naar 0,6 kWh per 100 kg.

“Maar ook de gewone fiscaliteit op de CO2-uitstoot is niet altijd duidelijk. We proberen onze leden zo goed mogelijk te informeren, maar dat is met de Belgische regeringsstructuur niet altijd gemakkelijk. Soms wordt er federaal iets beslist en is er op gewestelijk niveau een andere insteek…”

Restwaarde leaseauto
De voorzitter is ook van mening dat de leasemaatschappijen het nodige moeten doen om de elektrische leasewagens op een correcte wijze te valoriseren, met een goede restwaarde. “Het begint op dat vlak wel de goede kant op te gaan. Er is een duidelijke tendens om de restwaarde op hetzelfde niveau te zetten als wagens met fossiele brandstof, maar er zijn nog onbekende factoren, zoals de batterij bijvoorbeeld. Het is niet duidelijk wat daarmee achteraf moet gebeuren. Ook zullen binnen dit en een aantal jaren de wagens op waterstof hun intrede doen en in verband met de komst van de autonome voertuigen vragen we ons af welke invloed dit zal hebben op het openbaar vervoer.”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven