leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Antwerps stadsbestuur en IMEC experimenteren met Antwerp Smart Zone

Bedrijfsbeheer

Krijgen autobestuurders die de Antwerpse ring verlaten binnenkort via hun gps een vrije parkeerplaats in het stadscentrum aangewezen?  Kan je via live informatie op je smartphone weldra kiezen voor de minst vervuilde joggingroute?  Als het aan het Antwerpse stadsbestuur ligt, moet daar dringend werk van worden gemaakt.  In samenwerking met IMEC City of Things is in de Sint-Andrieswijk alvast een proefproject opgestart: de Antwerp Smart Zone.

Antwerpen zet in op slimme verlichting en slimme mobiliteit

Burgemeester Bart De Wever: “Smart Cities maken gebruik van online connectiviteit, maar dat is niet wat een stad slim maakt. Het gaat veeleer om de manier waarop een hedendaagse overheid omgaat met innovaties die het leven van haar burgers en bedrijven kunnen verbeteren. Wij willen dat bottom-up doen, vertrekkende van de effectieve noden van de Antwerpenaar en met oplossingen bedacht door maatschappelijk geëngageerde ondernemers. Het gaat hier om slimme verlichting, slimme verkeerslichten, slimme camera’s en inderdaad ook slimme mobiliteit, …” 

Antwerpse Sint-Andrieswijk is Smart City in het klein

Schepen Koen Kennis: “We hebben voor Antwerp Smart Zone niet toevallig gekozen voor de Sint-Andrieswijk.  De zone bevindt zich in de vijfhoek Kloosterstraat – Graaf van Egmontstraat – Nationalestraat en Augustijnenstraat. Het is een typische Antwerpse buurt waar veel mensen wonen in een heel diverse omgeving met veel winkels, cafés, restaurants, kantoren, openbare gebouwen, musea en scholen. Dat alles resulteert in veel verkeer, drukke kruispunten, smalle fietspaden en weinig parkeerplaatsen. Een miniatuurversie van de stad dus, ideaal om experimenten uit te voeren. Bovendien is de buurtwerking er goed uitgebouwd, wat de samenwerking met de bewoners gemakkelijker maakt.”

Digitale data sturen slimme routeplanners aan

Koen Kennis: “In dit gebied werden weerstations, camera’s en tal van geluids- en bewegingssensoren geplaatst waarmee we op een slimme manier data verzamelen. Het gaat onder andere om mobiliteitsdata, die nadien worden omgezet naar slimme routeplanners en om gegevens over de luchtkwaliteit die onder andere inzicht bieden in de impact van de Lage Emissiezone. Wat momenteel in de Sint-Andrieswijk getest wordt, kan later voor heel de stad worden gebruikt.”

Antwerpen investeert in waterbus, nieuwe park&rides en deelsystemen

Eén van de hete hangijzers in Antwerpen is de mobiliteit.  De vraag is welke accenten het nieuwe stadsbestuur legt om de verkeersknoop te ontwarren.

Bart De Wever: “Met het ontwarren van de Oosterweelknoop lossen we de files op. Dat betekent wel dat we in Antwerpen de volgende jaren geconfronteerd worden met ingrijpende infrastructuurwerken. Het voordeel dat we daaruit kunnen halen, is dat er ook enorm veel middelen beschikbaar zijn voor duurzame, flankerende maatregelen: de waterbus, nieuwe park & rides, het verlengen van tramverbindingen, het uitbreiden van deelsystemen, …  De modal shift verkrijgen we enkel door een mental shift. Mensen kan je verleiden om de auto te laten staan als er een snel, veilig en goedkoop alternatief is. Onze eerste partners zijn daarom de ondernemers zelf. Samen met hen werken we aan mobiliteitsplannen voor ondernemingen.”

Pendelaars in Antwerpen kiezen meer en meer voor de fiets

Koen Kennis: “Uit onze recente mobiliteitscijfers van 2018 blijkt alvast een verschuiving. Het autogebruik in de stad daalt en alternatieven als de fiets en de deelsystemen stijgen. Wat het woon-werkverkeer betreft komt nog 41,1% van de pendelaars met de auto, ten opzicht van 51% in 2010.  De fiets is goed voor 33%, tegenover 21,1% in 2010.  Het gebruik van het openbaar vervoer daalt echter lichtjes, vermoedelijk door de intrede van de elektrische fiets. Verder worden ook de deelsystemen steeds populairder.  Er zijn in de stad momenteel 700 deelfietsen, 325 deelsteps, 225 deelscooters en circa 550 commerciële deelwagens.”

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials