leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg
Digita - Van links naar rechts: Wouter Janssens, Tom Haegemans en Lauro Vanderborght

Brusselse start-up Digita ontwikkelt virtuele datakluis

Bedrijfsbeheer

Wat hebben je telecomoperator, de supermarkt waar je een getrouwheidskaart hebt, Zalando, Google en Facebook met elkaar gemeen? Al deze bedrijven beschikken over een kopie van je persoonsgegevens, waarmee ze kunnen doen wat ze willen. Mogelijk een groot probleem voor je privacy dus. De Brusselse start-up Digita heeft een ambitieus plan om dit probleem voorgoed van de baan te helpen.

Eén stap dichter bij een eigen datakluis

“We werken aan een technologie waarmee wereldwijd een persoonlijk data web kan ontwikkeld worden,” zegt Tom Haegemans, één van de oprichters van Digita en tevens professor beleidsinformatica aan de KU Leuven. “In zo’n persoonlijk data web bezit iedereen een virtuele datakluis waarin je één uniform overzicht krijgt over al je data, ook indien deze eigenlijk bij verschillende bedrijven wordt opgeslagen. Met zo’n virtuele gegevenskluis kan je dus gemakkelijk je gegevens terugvinden, de toegang ertoe beheren en ze up-to-date houden.”

Social linked data

“De technologie waar Digita zich op baseert heet ‘social linked data’ en heeft het potentieel om de wereld te veranderen” zegt Tom Haegemans. “Social linked data, of kortweg Solid, is recent uitgevonden aan het befaamde Massachusetts Institute of Technology (MIT) door niemand minder dan Tim Berners-Lee, de uitvinder van het wereldwijde web, en de Belgische professor Ruben Verborgh.”

Persoonlijk data web voor bedrijven

De start-up denkt dat een wereldwijd persoonlijk data web de grootste kans op slagen heeft als ook bedrijven hieraan willen meewerken. Dit is dan ook de reden waarom Digita in eerste instantie software bouwt zodat bedrijven intern een persoonlijk data web kunnen opzetten. Een soort intraweb zeg maar.

“Grote bedrijven hunkeren misschien zelfs nog harder naar een persoonlijk data web dan consumenten,” zegt Tom Haegemans. “We zien namelijk vaak dat bedrijven niet echt weten waarvoor ze je persoonsgegevens mogen gebruiken, in welke systemen je persoonsgegevens juist worden opgeslagen en moeilijkheden hebben om je persoonsgegevens up-to-date te houden. Dit komt voornamelijk omdat er binnen één bedrijf ook vaak verschillende kopieën van je data bestaan en bovendien opgeslagen zijn in systemen die niet met elkaar verbonden zijn. Een persoonlijk data web kan al deze problemen verhelpen.”

500.000 euro voor onderzoek en ontwikkeling

Digita werd eind 2018 opgericht door Tom Haegemans, Wouter Janssens en Lauro Vanderborght. Het bedrijf wordt bijgestaan door deskundigen zoals Ruben Verborgh (MIT/imec/UGent), Pieter De Leenheer (Collibra), Ingrid Gonnissen (AG Insurance), Regis Verschueren (Corilus) en Dirk De Bot (DPS4U).

Digita won onlangs de Brussels Innovative Starters Award én ontving 500.000 euro. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan drie beloftevolle Brusselse start-ups door Innoviris - het Brusselse Instituut voor Onderzoek en Innovatie. Het geld moet in de eerste plaats dienen voor onderzoek naar en ontwikkeling van producten die bedrijven toelaten om intern een persoonlijk data web op te zetten en applicaties voor zo’n web te bouwen.

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials