leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg
Carl Van Dyck foto: Luc Collet

Carl Van Dyck (UNIZO): een stormachtige maidentrip op een uiterst solide schip

Bedrijfsbeheer

Terwijl Covid-19 de laatste maanden niet meer van het scherm te branden was, bleek UNIZO een bijzonder betrouwbare belangenbehartiger. Vanuit dat perspectief durft Carl Van Dyck, kersvers directeur UNIZO Provincie Antwerpen, tevreden terugblikken op zijn vuurdoop in woelige wateren. (foto: @ Luc Collet)

Een ondernemende natuur aan het stuur

Carls professionele parcours loopt over polyvalente paden. Zijn passie voor ondernemen vertaalde zich niet in een eigen bedrijf, maar vormt wel een rode draad in zijn beroepsmatige ‘bedrijvigheid’.

Carl Van Dyck: “Tijdens mijn studies handels-en financiële wetenschappen ontwikkelde ik een vurige voorliefde voor het ondernemerschap. Die vonk werd zeker gevoed door de colleges van lectoren die zelf aan het roer stonden van een onderneming. Als student was ik erg actief in Absoc (Antwerp Business School Organisation Committee), dat allerlei activiteiten organiseerde om het studentenleven en de bedrijfswereld dichter bij elkaar te brengen. Ik leerde er netwerken, een ‘vaardigheid’ die me nog dagelijks van pas komt en die eigenlijk een onmisbare ondernemerstool is.”

”Op dit moment vertelt nagenoeg elke ondernemer zijn verhaal ook digitaal. Dat wordt volgens mij een belangrijke blijver."

Aangetrokken door bancaire sector

Carl Van Dyck: “Starten deed ik in de banksector bij Bacob, het latere Dexia. Enkele jaren voor er tijdens de bankencrisis enkele etterende builen openspatten, voelde ik zelf dat de sector te weinig affiniteit had met zijn klanten. In 2005 maakte ik de overstap naar VKW, het huidige Etion, waar werken met én voor mensen en een ethische aanpak wél het DNA bepalen. Op relatief korte tijd groeiden het aantal leden en activiteiten exponentieel en leerde ik duizenden bedrijven van binnenuit kennen. Ik leerde er dat medewerkers de echte waarde van een bedrijf bepalen en met die ‘mensenkennis’ ging ik een tijd aan de slag in de HR bij Securex. Tot een oude liefde riep: als commercieel directeur van Argenta koos ik opnieuw voor het bancaire bestaan. Vier jaar later startte ik als consultant en was ik voor het eerst zélf zaakvoerder van een zelfstandige onderneming: ik leerde er erg veel, ook én vooral dat ik een teamspeler ben en liever bruggen bouw dan branden blus. Met die visie belandde ik ook bij UNIZO Provincie Antwerpen, al stond bij mijn start het hele land in brand. Mijn laatste ‘stop’ voor deze job was er een bij ING.”

Solidariteit in tijden van solitariteit

Carl kijkt als kersverse kapitein met bijzonder veel warmte en respect naar zijn organisatie en haar leden: op een moment dat ‘afstand houden’ de boodschap was, groeiden de UNIZO-leden steeds dichter naar elkaar toe.

“Voor een ledenorganisatie als UNIZO kan deze coronacrisis als lakmoesproef gelden, en die hebben we in mijn ogen met verve doorstaan. Als belangenbehartiger op federaal, regionaal en lokaal niveau waren we prominent van de partij, waarbij we resoluut kozen voor impact op het beleid en niet voor publiciteit: zeker tijdens een crisis is het tijd voor daadkrachtige dynamiek, niet voor holle retoriek. Onze ondernemerslijn, die tijdelijk werd omgedoopt tot coronalijn, werd overstelpt met 51000 oproepen met uitermate uiteenlopende vragen. Omdat we vinden dat onze leden ongeremde ondersteuning verdienen, beslisten we om hen zo goed mogelijk te ‘bedienen’: we zorgden ook in het weekend voor bemanning van de coronalijn, die we op vraag van de leden ook openstelden voor zelfstandige ondernemers die geen lid zijn van UNIZO. Vanop afstand boden we te allen tijde een luisterend oor én garandeerden we actief expertise en oplossingen. Daarnaast hebben we ook volop ingezet op krachtige en kernachtige communicatie: we oogstten veel lof voor de A4 waarop we de befaamde persconferentie in één behapbare brok goten. Tijdens deze eerste maanden mocht ik tot mijn voldoening ondervinden dat UNIZO een goed geoliede machine is die ook bij flinke weerstand fantastisch functioneert.”

Carl Van DyckEen surreële situatie: ‘blind getrouwd’ in een latrelatie

Carls start aan het hoofd van de Antwerpse afdeling is met een understatement apart te noemen: op zijn eerste werkdag werd hij meteen door twee collega’s naar huis gestuurd, waar hij ook de volgende maanden aan de slag zou blijven. “Ondanks die ongewone omstandigheden, merkte ik meteen dat ik ‘blind’ kon vertrouwen op een even passionele als professionele ploeg. Met een wendbare werkhouding maakten we van de nood een deugd en schakelden we over op een digitale dynamiek, zowel voor onderling overleg als in contact met leden. Met een andere aanpak probeerden we dezelfde doelen te bereiken: met allerlei afstandsinitiatieven slaagden we erin ondernemers te verenigen. We waren bevoorrechte getuige van een vergaande verbondenheid tussen onze lokale leden, die met elkaar en voor hun klanten een bijzonder krachtige korte keten vormden. Ook in het opzet om onze leden te versterken met begeleidings-en opleidingsprogramma’s zijn we geslaagd: webinars bleken een handig hulpmiddel om onze leden te bereiken én ‘verrijken’.”

De toekomst van de ondernemers: veerkracht geeft meer kracht

Carl merkte bij zijn organisatie en haar leden een wonderlijke weerbaarheid, en dat sterkt hem in het vertrouwen dat ondernemers aan een succesvolle toekomst kunnen bouwen.

“Door de crisis zijn een aantal zaken in een stroomversnelling gekomen. Op dit moment vertelt nagenoeg elke ondernemer zijn verhaal ook digitaal, en dat wordt volgens mij een belangrijke blijver. Ik wil even benadrukken dat het een en-verhaal is: ‘winkelhieren’ en een online aanbod zijn wel degelijk huwbare partners in een robuuste relatie. Meer nog, het lokale ‘netwerk’ waarover we het graag hebben, moet ook een digitale dynamiek kennen als we niet langer willen meewerken aan een geldstroom van 8 miljard euro naar buitenlandse bedrijven waarvan geen euro terugvloeit naar Belgische bodem. Wie de toekomst wil omarmen, zal moeten kiezen voor de tandem technologie-mens, waarbij het belangrijk is dat die laatste aan het stuur blijft zitten. Dat faciliteren is de rol van UNIZO, waarbij we vanuit een lokaal economisch denken nabijheid willen creëren voor de ondernemer.”

Lees dit artikel in KMOinsider magazine

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials