Digitalisering geen bedreiging voor inkoop

Bedrijfsbeheer

Verschillende internationale studies (Accenture, Deloitte, Gartner,....) voorspellen dat inkoop binnen dit en 5 jaar sterk gedigitaliseerd zal worden. Daarbij bedoelt men dan vooral een doorgedreven digitalisering van de operationele purchasing processen, maar ook een betere ondersteuning van de tactische en strategische processen via (big) data analyse. De opkomst van de technologie moet dus niet als een bedreiging gezien worden, maar eerder als een opportuniteit om de dingen beter te doen en te focussen op het leveren van meer toegevoegde waarde.

Er is reeds lang een evolutie aan de gang waarbij de rol van inkoop breder gezien wordt dan enkel de realisatie van besparingen; men verwacht van inkoop een relevante bijdrage aan de business. Om aan die verwachtingen te kunnen voldoen moet de inkoper een grondige kennis en begrip hebben van de leveranciersmarkten waarin hij opereert. En zelfs breder dan dat, moet hij ook globale trends buiten de eigen industrie herkennen, en kunnen inschatten wat de impact daarvan is voor de eigen organisatie. Om dergelijke informatie in kaart te brengen en te analyseren, moet de inkoper kunnen beschikken over uitgebreide data, zowel uit de eigen inkoopactiviteiten, uit de andere afdelingen van het bedrijf, uit de leveranciersmarkten als uit de algemene economie.

Hiervoor is de juiste technologie nodig, zowel voor de dataopslag als voor de analyse van de data, en waarschijnlijk ook samenwerking met externe partners om voldoende additionele data te kunnen verzamelen. Ondersteund door de juiste technologie zal inkoop meer toegevoegde waarde kunnen bieden voor het bedrijf.

Tijdens de Dag van Inkoop en Logistiek op 24 april zullen we inzoomen op het belang van digitalisering in inkoop, en de impact daarvan op de invulling van de inkoopfunctie.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials