leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Duurzaam brouwen: start-up haalt 700.000 euro op voor CO2-neutrale sector

Bedrijfsbeheer

Sinds de oprichting in de zomer van 2022 is het alleen maar hard gegaan voor DuurzaamBrouwen, de campagne van ClimateCamp die brouwers en hun leveranciers aanmoedigt om via het platform hun CO2-voetafdruk in kaart te brengen. De start-up haalde 700.000 euro op in een pre-seed campagne.

Via het open softwareplatform ClimateCamp kunnen duurzaamheidsmanagers hun CO2-uitstoot berekenen en op basis van de resultaten actie ondernemen. Met de campagne DuurzaamBrouwen focussen de oprichters in de eerste plaats op de sector van bierbrouwers en hun leveranciers, om die als springplank naar de volledige voedingssector te gebruiken. En dat lukt aardig, want vandaag wordt via het platform al vijftien procent van het bier dat in België wordt gebrouwen de CO2 product footprint berekend. Om die groei te versnellen, haalde de start-up 700.000 euro vers kapitaal op.

Vier uiteenlopende investeerders

Co-founder Stijn Gysemans: “Het kapitaal komt van vier fondsen die in ClimateCamp, opgericht in de schoot van accelerator Start it @KBC, zijn gestapt. Zij zijn overtuigd van onze double down-aanpak met DuurzaamBrouwen: de brouwerijsector bereiken én de supply chain ervan in kaart brengen.”

Stijn Gysemans, co-founder & CEO ClimateCamp


“Concreet gaat het om vier uiteenlopende investeerders: investeringsmaatschappij LeanSquare, wetenschapsbedrijf DDM Company, IT consultancy bedrijf Ventures by Delaware en impactinvesteerder Airborn. We zochten in de eerste plaats naar matchende investeerders, die ons vanuit hun specifieke invalshoek zouden kunnen ondersteunen en de juiste richting uitsturen.”

Organisch groeien in Europa

Het kapitaal zal vooral gebruikt worden om het core platform verder te ontwikkelen. “Als we willen schalen, moet we leveranciers een heel gemakkelijk en gebruiksvriendelijk platform kunnen aanbieden”, antwoordt co-founder Laurent Moyersoen. “Zeker als we dat percentage van vijftien procent van alle in België gebrouwen bier verder omhoog willen krijgen. Wat ook inhoudt dat we de tiental echt grote brouwerijen van het land aan tafel moeten krijgen – iets waar de komende maanden zwaar gaan op inzetten.”

Laurent Moyersoen, co-founder & CCO ClimateCamp


“Voor de leveranciers op het platform maken we gepersonaliseerde landingspagina’s, waarop die gemakkelijk hun emissiegegevens kwijt kunnen. Op termijn zullen we zo ook voedingsbedrijven buiten de brouwerijwereld bereiken, want die worden natuurlijk ook door die leveranciers bediend. We krijgen nu trouwens al veel vragen uit die andere marktsegmenten.”

Internationalisering

“Daarnaast willen we wat go-to-market betreft ook al naar de volgende fase – die van internationalisering – kijken”, vult Stijn Gysemans aan. “Logisch, want de leveranciers die nu al op ons platform zitten, leveren ook aan brouwerijen in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Die kunnen we dus echt als leads inzetten om organisch te groeien in Europa. Organisch maar exponentieel, want binnen de twaalf maanden willen we 1.500 collaborators op ons platform die actief hun gegevens uitwisselen. Hiervan hebben we er vandaag vijftig op het punt staan te onboarden op het platform.”

“Dat is ambitieus en zelfs agressief, maar het is onze lijn in het zand. Omdat we er heilig van overtuigd zijn dat we het klimaatprobleem niet alleen kunnen oplossen, en dat we alleen een versneld effect zullen bereiken door bedrijven, businesspartners en leveranciers te laten samenwerken. Hoe meer gegevens op ons platform uitgewisseld worden, hoe meer waarde voor onze gebruikers en hoe interessanter voor nieuwe bedrijven om in te stappen. ‘Ik reduceer, dus jij reduceert’: dat effect en die mindset willen we genereren.”

“Bedrijven zullen aan heel wat nieuwe duurzaamheidsvoorwaarden moeten voldoen waar wij met DuurzaamBrouwen perfect in kunnen ondersteunen”

Corporate Sustainability Reporting Directive

“Ten slotte komt er in Europa ook heel wat ’crazy’ duurzaamheidswetgeving op ons af zoals CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), een EU-wetgeving die vanaf januari 2024 in voegen treedt. Crazy in de positieve zin, want bedrijven zullen aan heel wat nieuwe duurzaamheidsvoorwaarden moeten voldoen, zoals verplichte rapportage, waar wij met DuurzaamBrouwen perfect in kunnen ondersteunen.”

Ruben Pelckmans, co-founder & ​Head of Customer Success & Product ClimateCamp


Craft brewers

De co-founders geven aan dat ze nog niet de grote jongens wisten te bereiken, wel de kleinere brouwerijen van speciaalbieren die tussen de 30.000 en 60.000 hectoliter per jaar produceren. Maar nu horen we opeens namen als Primus Haacht en Trappisten Westmalle passeren. “Dat komt vooral door de energiecrisis en de stijgende grondstofprijzen”, aldus Laurent Moyersoen.

“Hierdoor is vooral voor kleinere brouwerijen ofte craft brewers duurzaamheid noodgedwongen wat minder prioritair geworden, omdat ze als gevolg van de crisis vaak in overlevingsmodus zitten. Het zijn daarentegen de grotere brouwerijen die blijven schakelen, ondanks de stijgende energie- en grondstofprijzen. Omdat ze beseffen dat investeren in duurzaamheid investeren in de toekomst is. En met een platform als het onze hebben ze dé tool in handen om dat op een tijdsefficiënte manier te doen. Meteen ook de reden waarom we, zoals gezegd, de komende maanden vooral op die grote brouwerijen gaan focussen.”

Volgende seed ronde

Aan de gretigheid van de co-founders te horen zal de 700.000 euro kapitaal goed worden besteed, maar daar stoppen de ambities niet. “Er is bij banken, financiers en investeringsfondsen in Europa en de VS nog enorm veel kapitaal beschikbaar om de transitie naar een koolstofneutrale economie mogelijk te maken”, vertelt Stijn Gysemans.

“Het percentage investeringen in climate tech gaat ook jaar per jaar omhoog – vandaag staat dat op 17 à 18 procent, maar dat moet nog veel meer worden, omdat er veel oplossingen nodig zijn. Daarom bereiden wij nu al een volgende en grote seed ronde voor, waarbij we mikken op vier miljoen euro, zodat we volop kunnen profiteren van het momentum rond duurzame transformatie.”

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • FERRAO Consulting

  • Agentschap Innoveren & Ondernemen

Bekijk de socials