leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Export naar Japan: geduld is een mooie (en noodzakelijke) deugd

Hoewel Japanners een andere manier van zakendoen kennen, hebben ze net zoals Belgische ondernemers een sterke blik op de toekomst. Beschik je over kwalitatieve producten en diensten, dan vind je ongetwijfeld opportuniteiten in de 3e grootste economie van de wereld. Flanders Investment & Trade (FIT) maakt je graag wegwijs in de export naar Japan.

Japan, een economische grootmacht

Japan is een hypermodern land met kennis over de meest recente technologieën. Het land bevat een tal van kapitaalkrachtige inwoners. Zo behoort maar liefst 80% van alle inwoners tot de middenklasse. Daarnaast vind je er een heleboel grote, internationale bedrijven.

Hoewel Japanners graag in een wereld vol fantasie leven, investeren zakenmensen er volop in onderzoek en innovatie. Heb je interesse in export naar Japan, dan vind je potentieel in uiteenlopende sectoren.

Export naar Japan: heb je even?

Geduld is een mooie, maar vooral noodzakelijke deugd als je je bedrijf op de Japanse markt wil introduceren. Het land kent een lange introductiecultuur, aangezien Japanse inkopers een grote verantwoordelijkheid dragen voor de goederen die ze importeren. Er gaat daarom heel wat tijd over vooraleer je effectief kan starten met je export naar Japan.

Een langdradig proces

Een Japanse delegatie bezoekt eerst je bedrijf en zal je bedrijfsprocessen controleren. Nadat zowel de importeur, lokale distributeur als retailer je volledige productieketen hebben goedgekeurd, schiet er vooruitgang in de zaak.

Vervolgens begint het met een kleine bestelling, want “in Japan is klant niet koning, maar God”, klinkt het bij Dirk De Ruyver, Vlaamse Economische Vertegenwoordiger (VLEV) in Japan. Eens klanten enthousiast zijn over je product of dienst, nemen de orders toe.

Nood aan connecties

Heb je ambities in de export richting Japan, dan heb je connecties nodig. Je besteedt best ook veel energie en tijd aan je contacten. Maar gelukkig loont je geduld, want enige tijd kan de Japanse markt wel één van je grootste afnemers zijn.

Het speelt dan ook in je voordeel dat je zoveel tijd en middelen investeert om een stabiele en vertrouwelijke handelsrelatie op te bouwen. Veel van je bedrijven, en dus ook potentiële concurrenten haken daar immers op af.

Introduceer unieke producten en diensten

De handel - en vooral de koopkracht - in Japan is sterk. Maar dat neemt niet weg dat Japanners eender welke goederen importeren. “Japanners willen het gevoel hebben dat een product speciaal voor hen ontwikkeld is”, luidt het bij Dirk De Ruyver.

Enkel met een individuele aanpak, houd je je inkoper dicht bij. Exporteer je bijvoorbeeld producten in de voedingsindustrie? Zorg dan voor een verpakking die je speciaal ontwikkelt voor de export van je producten naar Japan

Sectoren met potentieel voor export naar Japan

Flanders Investment & Trade streeft ernaar Vlaamse bedrijven in contact te brengen met potentiële handelspartners waaronder importeurs en distributeurs. Als exporteur vind je in Japan opportuniteiten in uiteenlopende sectoren:

  • Automotive engineering
  • Biotechnologie
  • Digitalisatie
  • Farmaceutische sector
  • Hernieuwbare energie
  • Voeding en dranken

Weet je graag meer over export naar Japan? Neem dan contact op met Flanders Investment & Trade via onderstaand invulformulier.

Lees meer:

Roemenië: snelle groei en duurzame ontwikkeling

Exporteren naar Griekenland? Dit mag je niet vergeten

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Flanders Investment and Trade

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Flanders Investment and Trade

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials