leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Het Antwerpse Loop Earplugs breekt internationaal door met stijlvolle oordopjes

Hoewel de festivalzomer dit jaar niet doorgaat en we dus niet met z’n allen met dopjes in de oren op een weide te vinden zullen zijn, blijft het besef groeien dat we gehoorschade serieus moeten nemen. Met de Loop Earplugs scoort het Antwerpse duo Dimitri O en Maarten Bodewes bijzonder goed in Vlaanderen. Met de steun van Flanders Investment & Trade (FIT) realiseren ze ook hun internationale ambities.

Loop Earplugs: betaalbare, comfortabele en mooie oordopjes van uitstekende kwaliteit

Het idee voor Loop Earplugs ontstond ruim vier jaar geleden. Dimitri O en Maarten Bodewes kregen allebei last van tinnitus en gingen op zoek naar een oplossing. Ze probeerden verschillende oordoppen uit, maar geen enkele voldeed aan hun verwachtingen.

Dimitro O: “De fluodopjes die je gratis krijgt op festivals zijn oncomfortabel, vervormen het geluid en zien er bovendien lelijk uit. De op maat gemaakte oordoppen zijn heel duur. Bovendien spelen in de huidige tijdsgeest veiligheid en gezondheid een steeds grotere rol. Mensen beseffen dat gehoorschade onomkeerbaar is.”

“Het werd een lange zoektocht naar een perfect ontwerp. Na tientallen prototypes lag het ultieme Loop-design eindelijk op tafel. Niet op maat, waardoor de prijs laag blijft. Wel is elke set oordoppen in silicone en schuim telkens in small, medium en large beschikbaar. Zo vindt iedereen zijn juiste match. Voor het ingebouwde akoestische kanaal schakelden we de hulp in van Dynamic Ear Company, een spin-off van de Universiteit van Delft. ”

E-commerce en sociale media als de perfecte springplank voor internationale ambities

Volgens Dimitri O werd de stap naar het buitenland meteen gemaakt door snel in te zetten op e-commerce. Dit zorgde ervoor dat er snel klanten in de VS, Australië en Canada gevonden werden.

Dimitri O: “Via sociale media ligt de wereld binnen handbereik. Scoren onze Facebook-campagnes ergens goed en krijgen we er veel respons? Dan onderzoeken we de stap naar de lokale retailmarkt. Onze sociale media zijn een uitstekende vinger aan de pols”.

De belangrijkste exportmarkten voor de Loop Earplugs

Dimitri O stelt vast dat de Loop Earplugs het vooral goed doen op de grote westerse consumentenmarkten zoals de VS, Duitsland en het VK maar dat ook in Japan, Zuid-Korea en Thailand een goede afzetmarkt ligt. De komende maanden zullen ook Canada, Australië en Frankrijk voor de bijl gaan en daarna staan Scandinavië en Latijns-Amerika op de planning. Ondertussen verkocht Loop Earplugs al minstens 1 Loop-setje in 90 verschillende landen.

Lokale distributeurs voor de ontginning van nieuwe markten

Voor de ontginging van nieuwe markten rekent het bedrijf op de expertise van lokale distributeurs .

Dimitri O: “Ons businessmodel is gestoeld op schaalbaarheid. Daardoor werken we in de meeste landen met distributeurs. Zij kennen hun regio door en door en geven ons aan waar nog opportuniteiten liggen. Elke markt vraagt een andere aanpak. We blijven dus experimenteren met onder meer packaging, displays en onze manier van communiceren. Ondertussen zien we ook dat onze oordoppen een veel bredere toepassing krijgen. Van de concerten, festivals en party’s schuift dat ook op naar motorrijders, sporters, studenten die zich willen concentreren enzovoort.”

De Antwerpse ondernemer wijst er verder op dat er natuurlijk een aantal basisvoorwaarden aanwezig moeten zijn. Hij verwijst daarbij naar een bewustzijn van de problematiek en van de nood op jezelf te beschermen tegen gehoorschade. Daarnaast duidt hij ook koopkracht, een bruisende uitgaanscultuur, importtaksen en dergelijke aan als belangrijke voorwaarden.

De groeibarrières van Loop Earplugs

Op de vraag wat de grootste struikelblokken zijn geweest voor export van de oordoppen verwijst Dimitri O naar de opschaling van de productie.

Dimitri O: “Een van de grootste uitdagingen waar we tot nu toe voor hebben gestaan, was de opschaling van onze productie naar aanleiding van een grote bestelling uit de VS. Deze bestelling was zo groot dat 3D-printing, onze toenmalige productiemethode, geen optie meer was. We waren al een tijdje aan het experimenteren met spuitgieten, wat ideaal is voor grote volumes, maar we hadden nog geen knopen doorgehakt. Toen was het onze enige optie en moesten we wel snel schakelen. De overstap verliep met de nodige hiccups, onze supply chain heeft serieus gekraakt, maar het bleek de moeite waard. Dankzij die investering verkochten we in 2019 12 keer meer dan het jaar voordien.”

Verder verwijst hij naar de vele vissers in slinkende talentenvijver en de concurrentie van grote spelers bij het aantrekken van de juiste profielen als een grote uitdaging.

Dimitri O: Momenteel staat op onze website één vacature open die moeilijk ingevuld raakt. Maar als je niet groot bent, moet je creatief zijn én wat lef hebben. Zo vonden we onze Amerikaanse business developper via LinkedIn. Je moet dus af en toe je stoute schoenen durven aantrekken!”

Ook plannen om je product internationaal aan de man te brengen? Stel je vragen aan de experts van Flanders Investment & Trade via onderstaand formulier.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Flanders Investment and Trade

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Flanders Investment and Trade

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials