Het Antwerpse Rombit breekt internationaal door met corona-armband

De coronacrisis dwingt veel organisaties in overlevingsmodus. De Antwerpse technologiespeler Rombit greep de crisis aan om te groeien. Na een versnelde release van hun corona-armband kunnen ze de vraag nauwelijks bijhouden. Kersvers CEO John Baekelmans over de toepassing en de toekomstplannen van het bedrijf.

Antwerpse software voor logistieke bedrijven

John Baekelmans: “Rombit ontwikkelt vooral oplossingen voor logistieke bedrijven. De meeste klanten van Rombit bevinden zich in en rond de Antwerpse haven. Veel van deze bedrijven zijn aan digitalisering toe. Dit maakt van het havengebied een vruchtbare omgeving om op korte tijd groei te realiseren.

We richten ons vooral op planning en workflow. We willen daarbij de traditionele werkwijze omzetten naar een digitaal en geïntegreerd systeem.”

Innovatieve diensten en producten

John Baekelmans: “We werken projectmatig maar we zien ook dat bedrijven dezelfde noden hebben. Daarom ontwikkelen we ook producten waarmee we meerdere klanten kunnen bedienen. Ons doel is om onze producten in te bedden in een project en om ze samen met onze diensten aan te bieden.

Bij de productontwikkeling zijn we voor een bottom-up aanpak gegaan. Zo kunnen we vernieuwend werken. Die drang naar innovatie zit in het DNA van Rombit.”

Internationale doorbraak met Romware corona-armband

Volgens John Baekelmans is de coronacrisis een springplank geweest voor Rombit.

“Anderhalf jaar geleden begonnen we met de ontwikkeling van Romware. Dit is een armband waarmee je de afstand tussen arbeiders en machines kan meten. Als mensen te dicht bij elkaar komen, ontvangen ze een signaal. Zo kan je ongelukken voorkomen op plaatsen waar veel heftrucks en machines rijden.

Deze toepassing bleek ook een goede oplossing om in coronatijden snel en veilig te heropstarten. Je kan er ook het maximaal aantal toegelaten personen in een ruimte mee opvolgen en contact tracing organiseren.

Duurzame internationalisering voor Rombit

In de internationale toekomst van het Antwerpse technologiebedrijf staan kwaliteit en duurzaamheid centraal.

John Baekelmans: “Ondertussen brachten we 25.000 exemplaren van de corona-armband op de markt in meer dan 130 landen. Eerst richten we ons op landen die hard getroffen zijn door het coronavirus: Frankrijk, het VK, Italië en Spanje. Daarnaast kijken we ook naar de VS en Canada. In een tweede fase willen we naar Zuid-Amerika, China en India.

Belangrijk daarbij is dat we de internationalisering duurzaam aanpakken. Daarom selecteren we klanten die ook na de heropstart Romware blijven gebruiken.

We richten ons daarbij op nieuwe sectoren zoals maakbedrijven, bouwbedrijven en warehousing en we zetten blijvend in op de hoge kwaliteit en de brede functionaliteit van Romware.”

Heb jij ook internationale ambities met jouw bedrijf? Stel je vragen aan de experts van Flanders Investment & Trade via onderstaand formulier.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Flanders Investment and Trade

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Flanders Investment and Trade

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials