leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Het Vlaamse Blackbirds ontwerpt producten voor de internationale markt

Een handige mayonaisefles, een warm kersenpitkussen of een hippe hogedrukreiniger: de kans is groot dat je al een product of verpakking ontworpen door Blackbirds in je handen had. Ook voor laadpalen en medische toestellen bedenkt het Antwerpse bureau slimme en innoverende designs. Sinds 2014 slaat Blackbirds internationaal zijn vleugels uit, vooral in China en Japan. Flanders Investment & Trade (FIT) sprak met oprichter Eric Dumortier.

Wat doet Blackbirds?

Blackbirds bestaat al meer dan 15 jaar en gooit vandaag nationaal én internationaal hoge ogen. Maar wat met welke diensten en producten verovert het bedrijf de wereld?

Eric Dumortier: “We helpen onze klanten met hun producten en verpakkingen van morgen. Samen bekijken we hoe we de noden van de consument het best kunnen vertalen in een innovatief design. Vervolgens verzorgen we ook de ontwikkeling van het product. Duurzaamheid staat al sinds de oprichting centraal in al ons werk. We zagen dat thema dan ook evolueren van een efficiëntieverhaal naar een strategische keuze.”

Wie zijn de klanten van Blackbirds?

Erik Dumortier: “We werken samen met bedrijven in alle mogelijke sectoren. Devos & Lemmens, Vandemoortele, Cartamundi en Colruyt Group zijn maar enkele van onze klanten. Hun producten zijn heel divers, maar de verwachtingen van hun consumenten zijn vaak dezelfde. Zo zijn het gebruiksgemak verbeteren en inspelen op trends in overal belangrijk.”

De verovering van het buitenland

In 2014 ging Eric Dumortier voor het eerst met FIT op handelsmissie naar China. Het team wou in de eerste plaats inspiratie opdoen. Toch zette het bedrijf nadien toch de stap om te exporteren. Vandaag komt bijna de helft van de omzet van Blackbirds uit het buitenland.

Eric Dumortier “Dit gebeurde heel organisch. Via FIT maakten we kennis met de Chinese markt en later met de Japanse. Zo kwamen we in contact met lokale bedrijven, en die relaties hebben we stelselmatig uitgebouwd. Dat is een tijdsintensief proces van een aantal maanden of zelfs jaren. Zo duurde het bij onze eerste Japanse klant, Roland, een absolute wereldspeler in elektronische muziekinstrumenten, 6 maanden voor we ons eerste project binnenhaalden. Onze digitale piano werd een immens succes: hij haalde wereldwijd mooie verkoopcijfers én sleepte Europese en Amerikaanse designawards in de wacht. Nu is Roland de grootste klant van Blackbirds, ontwerpen we al hun piano’s en mogen we ook met hun andere instrumenten aan de slag.”

Blackbirds kijkt naar andere markten

Terwijl Blackbirds een mooie groei realiseerde in Azië, vergat het bedrijf intussen naar de opportuniteiten te kijken dichter bij huis, vertelt Eric Dumortier. Daarom richtte hij recent een saleskantoor op in Nederland. Hij bekijkt de verdere uitbreiding op de Nederlandse markt en elders stap voor stap.

Eric Dumortier: “Onze jaaromzet draait al enkele jaren rond de 800.000 euro, enkel in 2020 bleven we daar door de coronacrisis een stuk onder. We willen wel groeien, maar hebben niet de ambitie om de grootste te zijn. Steengoede designkwaliteit leveren aan klanten die graag hun innovatielat duurzaam en hoog leggen, is en blijft onze focus.”

Heb jij ook internationale ambities met jouw bedrijf? Stel je vragen aan de experts van Flanders Investment & Trade via onderstaand formulier.

Lees ook:

De elektrische motoren van het Belgische Magnax veroveren de wereld

Gents softwarebedrijf Awingu heeft internationaal succes met software voor veilig telewerken

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Flanders Investment and Trade

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Flanders Investment and Trade

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials