“Belgen factureren niet graag aan Oekraïners”

Internationale handel

Belgische transporteur opent kantoor in Oekraïne.

Van alles wat Oekraïne importeert, komt een magere 1,3% uit Vlaanderen. Omgekeerd komt slechts 1,1% van de export van dit Oost-Europese land naar ons gewest. Als het van Lalemant Trucking uit Gent afhangt, zullen deze percentages binnen afzienbare tijd hoger worden.  Lalemant Trucking bedient heel West-Europa van en naar Oekraïne en het transportbedrijf opende in juni jl. een kantoor in de Oekraïense hoofdstad Kiev. Een hele uitdaging wel, zo blijkt, maar één waar general manager Pierre Thielemans graag zijn tanden in zet.

Volwaardige, gekapitaliseerde vennootschap

Het kantoor in Kiev is niet het eerste kantoor dat Lalemant Trucking in het buitenland opricht. Pierre Thielemans: “We hadden reeds kantoren in Polen, Frankrijk, Rusland, Tsjechië, Roemenië en Bulgarije en nu is daar Oekraïne bijgekomen. We kiezen er bewust voor om telkens een volwaardige, gekapitaliseerde vennootschap op te richten.”

Een starre administratie

Lalemant Trucking wilde reeds in 2006 – 2007 naar Oekraïne trekken, maar de crisis van 2008 deed de plannen even in de diepvriezer belanden. Nu is het sinds enkele weken zover. “Wij geloven sterk in het potentieel van dit land, alhoewel het niet gemakkelijk is om er zaken te beginnen doen. De administratie bijvoorbeeld is er heel star. Heb je hier een bankrekening nodig? Dan ga je met je identiteitskaart naar de bank en even later heb je een rekening. In Oekraïne neemt zulks veel meer tijd in beslag. Een auto leasen, een contract afsluiten met een telecomprovider,… het duurt allemaal meerdere weken ”, gaat Pierre Thielemans verder.

Fier, maar stug en gesloten

De Oekraïners zelf zijn volgens de general manager een fier en dynamisch volk, maar vrij stug en gesloten en ze hebben over alles een eigen mening.

Pierre Thielemans: “Het is daardoor in de opstartfase niet altijd makkelijk om onze medewerkers vanuit Vlaanderen te coachen en te begeleiden. Ik ben regelmatig in Kiev, maar voor de rest van de tijd moet de begeleiding vanuit Gent gebeuren. De Oekraïners zijn ook nog niet zo vertrouwd met de Westerse gewoontes. Wij leven hier in een economie die onmiddellijk moet opbrengen. Wie hier investeert, verwacht heel vlug een return. Oekraïners zijn wat vlugger tevreden. Wat vandaag niet in orde komt, zal morgen wel tot een goed einde worden gebracht.”

Voor alles een contract

Pierre Thielemans vertelt nog dat er voor de eenvoudigste aankopen een contract moet worden getekend: “Zelfs voor een samenwerking tussen twee transporteurs moet er een contract getekend worden, waar wij hier in Vlaanderen volstaan met een mailtje of een wederzijdse overeenkomst.” Alhoewel de Oekraïners van contracten houden, voelen ze zich zelf niet altijd gebonden wanneer ze er een ondertekenen. Pierre Thielemans: “In onze zoektocht naar geschikte medewerkers is het voorgekomen dat we een overeenkomst hadden met iemand die dan achteraf op zijn beslissing terugkwam. Bij ons is een woord een woord. Ik ben gedurende mijn volledige carrière van 33 jaar zelden klanten tegengekomen die woordbreuk deden.”

Een moeilijke relatie met Rusland

Pierre Thielemans verdiept zich momenteel in de geschiedenis van Oekraïne. Het wordt hem duidelijk waarom de relatie met buurland Rusland zo moeilijk is. Oekraïne is reeds zeer lang onderdrukt door Rusland en volgens Pierre Thielemans is er een heel groot wantrouwen tussen beide volkeren, met als gevolg een heel moeilijke samenwerking op economisch vlak. 

Credibiliteit opbouwen

Lalemant Trucking wil met het kantoor in Oekraïne zijn steentje bijdragen om het land te laten vooruitgaan. “We moeten credibiliteit opbouwen met Lalemant Oekraïne. Belgen en ook andere Europese lidstaten factureren niet graag aan Oekraïners. Ze vrezen dat ze minder betrouwbaar en financieel onstabiel zijn . We staan als hoofdkantoor daarom soms borg. Maar ik ben 100% een believer en wil graag meewerken aan de geloofwaardigheid van het land, gezien het gigantische groeipotentieel. Ik heb dat ook gezien in Polen begin de jaren 90. Toen dat land later bij de Europese Unie kwam, was er ook nog geen internationale infrastructuur en accommodatie. Nu heeft Polen een gigantische vooruitgang gemaakt en beschikt zelfs over modernere winkelcentra dan wij…”

KMOInsider2018.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven