Hoe voetbal economische deuren opent naar Azië

Internationale handel

De Limburgse eersteklasser STVV werd in november 2018 overgenomen door het Japanse e-commercebedrijf DMM (Digital Media Mart). DMM is in de entertainmentsector goed voor een platform met meer dan 30 miljoen abonnees. Dit vereist meer omzet, die DMM wil halen uit nieuwe economische activiteiten tussen ons land (Europa) en Japan (Azië).

"We zetten momenteel een poort naar Japan op", zegt marketing- en verkoopadviseur Jean Bosiers, die onlangs samen met Tom De Meijer van entertainmentbedrijf CNR Records een zakelijk evenement organiseerde met meer dan 45 Vlaamse bedrijfsleiders.

STVV is eigendom van DMM

Om te beginnen met het voetbal. "Voetbal is al twee jaar een van onze meer dan veertig bedrijven. We investeren in de Belgische markt omdat deze sport hier openstaat voor buitenlands kapitaal. Verschillende clubs zijn eigendom van buitenlandse bedrijven. Het feit dat we STVV konden kopen, was een echte businessopportuniteit voor ons ", legt Yusuke Muranaka, COO van DMM uit.

Toen DMM de Limburgse club overnam, droeg de club een historische schuld van 6 miljoen euro en leed ze al jarenlang 4 miljoen verlies per seizoen. Met andere woorden, DMM begon het voetbalavontuur met een tekort van 10 miljoen euro.

Tateishi merkte ook al snel dat clubs zoals Anderlecht en Club Brugge een groot deel van de potentiële binnenlandse sponsormarkt inpalmen. Dus zocht hij centen in Azië, waar DMM veel potentieel heeft. Reeds 30% van de omzet van STVV komt uit Japan.

Bedrijf uitbreiden

Als e-commercebedrijf heeft DMM.com meer dan veertig bedrijfseenheden, waaronder online winkelen, video on demand, games, telefonie, virtueel theater, muziekstreaming, natuurlijke energie en STVV.

"Met de 2020 Olympische Spelen in Tokio in het verschiet, staat Japan meer dan ooit open om westerse bedrijven te verwelkomen. CNR Records is de exclusieve merkpartner van de BOIC-delegatie voor zowel entertainment als merchandise. We vinden het daarom erg leuk én een unieke gelegenheid om samen te werken met DMM aan de poort naar Japan en de poort naar Europa ", zegt Tom De Meijer van CNR Records.

"Ondertussen is STVV erg populair in Japan. De club heeft een Japanse en Koreaanse speler, die nauwlettend worden gevolgd in de media in het oosten. Deze voetballers hebben enorm veel volgers op Instagram. Ze zijn ook actief als influencer en dat biedt potentieel voor Belgische producten”, voegt Jean Bosiers toe.

"We delen de visie voor de toekomst met Takayuki Tateishi. We zijn niet alleen hier voor voetbal, maar ook om andere sectoren op te bouwen: mode, kunst, muziek, eten… Ondernemers zijn meer dan welkom om ons te leren kennen. We kunnen voor hen de weg effenen naar Japan en bij uitbreiding naar heel Azië”, benadrukt Yusuke Muranaka.

Japanse dag bij STVV

DMM bevindt zich momenteel in een testmarketingfase. "In oktober hielden we een Japanse dag bij STVV. De supporters konden Japanse delicatessen en producten leren kennen. De eerste contacten tussen bedrijven in Limburg en Japan werden gelegd", zegt Tateishi Takayuki.

Gateway naar Azië

Een tweede evenement vond plaats in februari bij CNR Records. Jean Bosiers bracht meer dan 45 ondernemers samen en ook Flanders Investment and Trade tekende present. "Er zijn enkele interessante contacten gelegd met twee Vlaamse bedrijven die actief zijn in de gezondheidszorg en wellness. Bedrijven die actief willen worden in het Oosten, kan DMM helpen met de branding, de aanpassing aan Japanse en oosterse gebruiken en cultuur, en de distributie", zegt Jean Bosiers.

Het DMM KARIYUSHI AQUARIUM

Lezers die in de nabije toekomst naar Japan reizen voor zaken of als toerist, kunnen we melden dat DMM momenteel de laatste hand legt aan het Kariyushi Aquarium Resort. Het complex, dat 6.937,9 m² groot zal zijn, opent zijn deuren in april. U zult kunnen kennismaken met het authentieke, glinsterende en kleurrijke leven in de oceanen. Mooie vissen zwemmen rond, en de echt grote jongens van de zee kunnen bewonderd worden in virtual reality. "Het Kariyushi Aquarium Resort ligt in Tomigusuku-shi, ten zuiden van Okinawa, op amper 20 minuten rijden van de luchthaven Naha, ideaal voor het ontvangen van toeristen van over de hele wereld", concludeert Yusuke Muranaka.

DMM in cijfers

DMM heeft veertig of meer bedrijfseenheden en bijna 32 miljoen abonnees. Gemiddeld besteden ze 1.310 euro, wat een omzet van 400 miljard euro vertegenwoordigt. Hiervan wordt 140 miljard omgezet in China, 46 in Taiwan, 35 in Korea, 30 in Hong Kong en 27 in de VS. 8 miljoen abonnees zijn Chinees, gevolgd door Koreanen (5,6 miljoen), Taiwanezen (4,6 miljoen), Hong Kongers (2,6 miljoen) en Amerikanen (1,7 miljoen). DMM is ook actief in de Filippijnen, Maleisië, India, Singapore, Indonesië, Thailand...

FLANDERSINVESTMENT_TRADE - rectangle202003.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials